Sunday 29 January 2017

BENCINYA AKU. MACAM TAK ADA CERITA LAIN. ASYIK CERITA TU AJA.


Maiko menjemput saya keluar makan ke restoran berbangsa India yang menyediakan makanan halal terletak di Dotonbori, Osaka. Kami tiba di restoran itu hampir pukul 7.00 petang tetapi di situ sudah gelap menyerupai pukul 10.00 malam di Malaysia.

Makanannya di situ halal tetapi arak sedia dihidang sekiranya dipesan.

Dewan makan penuh. Pembantu restauran membawa kami ke satu sudut yang mejanya sesuai untuk dua tetamu. Kami duduk bertentangan.

Kelihatan pengunjung dari Indonesia, Brunei dan Singapura di situ.  Mereka memerhatikan kami. Saya percaya mereka terasa ada perkara yang kelihatan aneh kerana se orang wanita berbangsa Jepun beriringan dengan lelaki Melayu atau pun setidak-tidaknya mereka tertarik dengan kecantikan Maiko yang bergaya. 

Mana mungkin mereka tidak tertarik kerana Maiko se orang wanita muda, rupawan yang memiliki kematangan lebih tinggi dari usianya. Keyakinan dirinya mengkagumkan.

Saya memesan nasi briyani manakala Maiko memesan roti perata dan roti naan. Briyaninya tidak jauh bezanya dari briyani di Malaysia tetapi roti peratanya mirip murtabak kita, malahan lebih tebal. (Saya tidak yakin Maiko boleh menghabiskan makanannya kerana perutnya sempit.)

Halal Restauran di Dotonbori, Chuo-ku Osaka

Kami berbual. Banyak perkara saya timbulkan terutama tentang pandangannya berkenaan dengan perkahwinan campuran dan kefahamannya tentang cinta. Kesemuanya diterang dengan jelas. Falsafah-falsafah Jepun diselitnya untuk menambah kekukuhan hujahnya.

Saya bertanya kepadanya, pernahkah dia menyaksikan sebuah cinta teragong. Jawabnya pernah. Katanya, "My dad and my mom had a big crisis."

Seperti biasa, bahasa Inggerisnya yang mantap lebih ke "slang" Amerika dengan rolling R-nya. Saya tetap berdegil bertutur dengannya menggunakan "slang" British walaupun saya lebih selesa bertutur mengguna slang Amerika disebabkan pengaruh Hollywood. Pernah Maiko bertanya kepada saya kenapa saya kerap menggunakan perkataan madam dan tidak menggunakan perkataan ma'am apabila membahasakan wanita-wanta.

Saya terangkan, "Americans use ma'am for talking politely to women whose names they do not know but for Britons they use it for talking to the queen, princes or the royal. Natives also use ma'am for women of highrank in the Forces."

GAMBAR HIASAN: Bukan anak Jepun. Nur Aqilah Madinah bte Johari. Ibunya Fazian KLIK

"I didn't know that. Thank you," katanya. Saya megah kerana mengatasi dia dalam hal itu. "Where were we just now?" dia bertanya. Saya kata tadi dia bercerita tentang ibunya.

Dia menyambung semula, "Yes, it happened when I was 15 years old. My mom said to me that she didn't want to talk to my dad forever. My dad told me the same. It was a big crisis which began from a small quarrel." Dia berhenti sejenak sambil menyuap makanan. "Everyday I persuaded my mom to talk to my dad but mom promised not to."

"My mom cried almost every night even in her sleep and that made me furious. When I was 16, it's on my birth date, I approached my mom and said softly.  Why didn't she ask my dad to move out or she go the seperate way?" Suara Maiko tersekat-sekat.

"Mom replied that she was his wife. She promised earlier to be by his side until they depart naturally and said her promise would be a promise." Saya diam memberi perhatian. Kemudian Maiko berkata, dia memberi tahu ibunya begini, "Mom, all your plans you have worked for with dad can go to a waste with one wrong decision. Knowing what’s your right doesn’t mean much unless you do what’s right. Both of you made mistakes and the biggest of all the blunders was yours because you agreed to be his wife."

Saya bertanya "Didn't she get angry with you?"

Maiko ketawa dan ketawanya bukan dibuat-buat. "The next day like nothing ever happend, they were laughing together. The bridge that alows love to meet was mended. Everything was forgotten and what's left was their love for each other."

Saya memberi tahunya, "Relationships are not only about love but about confusion, uncertainty, hatered, frustrations, jealousely, and disappointment. Do you know that marriage is the invisible string that holds people together when the beam of love is covered by clouds of misunderstanding?"

Dia meminta diterangkan maksud kata-kata saya. Saya menjawab, "No matter how much they love each other, sometimes there will be a weak period of time and that is the the moment the couple needs marriage to hold things a part? Misunderstanding sometimes becomes fortune and the fortune will smile on them."

Maiko menganggok dan kemudian beralih soalan, "What is the criteria of a girl you are looking for?"

Saya terkedu. Maiko kelihatan serious. Seperti biasa dengan mudah saya memukaunya dengan kata-kata berikut dan sebelum menjawab saya gengam dua ibu jari tangannya, "A man needs an assertive, a self confident, a mature girl and it isn't wrong if she is beautiful. My choice will never change even, if I were a girl I value my man but I'm a man and I am proud to be one."

Jawapan saya belum memuaskannya. Dia menyambung, "Have you met one?"

Pembaca yang bijaksana, andainya moment kami di atas bermoral, kongsilah untuk kesejahteraan.


This is our site and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and judgment are as good as mine.)©
Don't Cry

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau komen yang disiarkan adalah menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.

63 comments:

  1. Reading about her parents made me to think about my parents.. Well, in a good way, I'm grateful they manage to deal with it..
    Back to the last question, have you..? haha XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your question is, i tak tau nak reply.

      Flavnez, IF i don't receive respons from the one who is meant to be i will never stop looking for another meant to be. Thats only if and a big IF. My sincere answer for you is: i never look or my best words, never scout for one before.

      Did the above help?

      Delete
    2. Okay you sounds so serious while I'm just repeating the unanswered question, wondering the ending.. That's lots of "IF" but yeah, you answered the question... xD

      Delete
    3. Flavz, saya tak serius jawab tu. u know kan, writing and talking berbeza, no body language. itu yg macam serius.

      I was married, i had tasted the sweet and sour of companionship. The sweet was my entainment and the sour was my medicine. Now i am alone. It's by chance to be alone. The trouble is not that I am alone and likely to stay single and alone.

      Sometimes I am lonely too (seldom), but likely to stay lonely.

      As you said much earlier, WHO KNOWS!

      Delete
  2. relationship yg tahan ujian, in shaa Allah, will last forever..sandarkan pada kenangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau disandarkan kepada kenangan ia bertahan selalu.

      Kenangan manis kau dan aku
      Takkan terhapus
      Duri ranjau dalam bercinta
      Lumrah dunia

      Sayang menyayang
      Cinta dikenang
      Perasaan menjadi rindu

      Thanks nohas.

      Delete
  3. Terima kasih, En. Adam atas komenan di entri saya.
    Saya sangat menghargainya. =)

    Banyak input saya dapat dari penulisan En. Adam. Moga terus menulis.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Farihin,

      Bukan semua tulisan blogger yg ada saya baca. Saya pilih, mana yg ada pengajaran, faedah dan moral baru saya baca. Begitu juga dengan komen. Mana yg saya tau tentang isi entrynya saya komen. Mana yg saya tak arif saya tak komen. U punya ada juga saya komen, so kalau silap komen tolong maafkan. Pada saya semua komen saya membina, cuma bimbang orang silap tafsir.

      Jngan kuatir, kalau entry farihin akan datang yg tulisannya saya arif halnya, saya akan komen. So, jngan ambik hati lah ye. Baca tetap baca.

      See u in the next entry.

      Delete
    2. Farihin,

      Bukan semua tulisan blogger yg ada saya baca. Saya pilih, mana yg ada pengajaran, faedah dan moral baru saya baca. Begitu juga dengan komen. Mana yg saya tau tentang isi entrynya saya komen. Mana yg saya tak arif saya tak komen. U punya ada juga saya komen, so kalau silap komen tolong maafkan. Pada saya semua komen saya membina, cuma bimbang orang silap tafsir.

      Jngan kuatir, kalau entry farihin akan datang yg tulisannya saya arif halnya, saya akan komen. So, jngan ambik hati lah ye. Baca tetap baca.

      See u in the next entry.

      Delete
  4. maiko..teringinnya menatap wajah gadis itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara request u memang berseni. Menarik. Lembut bunyi nya.
      tapi tanpa keizinan saya tak mampu mengupload.
      Too personal.

      Thanks nieda.

      Delete
  5. Cuba memahami apa yg disampaikan..menarik perkongsiannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya paridah ada baca entry berkaitan sebelum, sebelum, sebelum ini, mungkin paridah sudah tahu ke mana hala tuju cerita ini.

      Thank u sebab u kata menarik. Paridah, blog saya dibaca oleh orang2 hebat, itu sebab saya tak boleh menulis di sini seperti ayam mencari makanan.

      Thank u sebab sudi menyatakan sesuatu tentang my entry. Love it.

      Delete
  6. Memberi jawapan tanpa keputusan atas kecelaruan diri sendiri wajar di elakan.

    Penantian suatu penyeksaan..
    Kadangkala laut china selatan lebih simpati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diakui kecelaruan ujud. Kecelaruan menghasilkan tidak kesempurnaan. Untuk menjadi sempurna bukannya majik. Kesepurnaan, seni yg perlu latihan over and over and over. Makin banyak kesilapan dalam latihan, semakin hampir ke sempurnaan. Insyaalah.

      2. Laut china selatan merupakan laluan dari zaman sebelum laksmana cheng ho, jadi sudah tentu banyak rahsia tersimpan di dasarnya. Segala cerita manusia diketahuinya, apa tah lagi sekarang perutusan melalui teknologi melintasinya. Tidak hairan kalau laut china selatan bersimpati terhadap setiap cerita manusia termasuk yg terkini.

      Ombak membawa pesanan dari daratan ke daratan dan andainya bahasa ombak dapat diterjemahkan, pastinya tiada lagi penantian yg menyeksakan. Penantian samada lama atau sementara tetap menjadi satu penyeksaan.

      Delete
  7. relationship not only about love,uncertain sometimes,yes hatered & jelousy,yah all macam makan nasi padang,dicampur-campur dalam satu menu baru terrasa kepanasannya.pedas tapi ia juga yang dicari,kalau tak makan tidak akan mengenyangkan.Dan sepanjang prjanan ia tetap akan datang mengisi hati-hati manusia..hemmm dan ia juga adalah sebab musabad seseorang memperoleh kekuatan demi kekuatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irda saya setuju. Terutama tentang kekuatan demi kekuatan yg u kata. Kekuatan bukan datang dari hasil kemenangan sebaliknya melalui kesusahan dan semangat tidak ingin mengalah.

      Delete
  8. Hmm.. kebanyakan lelaki bila jumpa girl memang akan tanya soalan camni ke? :p Okay just kidding. Btw, nice conversation. Rasa ciri-ciri Maiko seperti digambarkan di atas macam dah meet ur criteria je. Mana tahu ada jodoh ke? hihi. Btw, teringin nak tengok macam mana orangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadhie,

      1. Ciri2 maiko: saya percaya u baca dan memahami setiap kata2 di entry, kalau tidak mana boleh u terperasan perkara yg tersembunyi.

      2. Jodoh: sebenarnya bukan mainan manusia. Manusia hanya berusaha. Soalannya, mampukah saya berusaha?

      3. Tengok gambar: awapan ni saya dah tulis kat komen Nieda Ramli, kat atas. Kalau saya jawab pun bunyinya serupa. So, u bacalah kat atas tu. Thanks nadhie

      Delete
    2. 2. Mampukah? Maksudnya? Kenapa pula tak mampu?

      Delete
    3. Aduh.... tak tau saya samada ini soalan atau pun awak dah menjawab bagi diri saya. Nampaknya seolah olah macam nadhie minta saya mengesahkan ya atau tidak. Anda bijak, ada teknik bertanya rupanya. Kalau saya jawab bermakna, cerita ini awak dah tahu apa yang ada hujungnya.

      Nadhie, allow me to answer that later .... boleh kan?

      Delete
  9. Saya Bangga Saudara Orang Malaysia,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu ke, india ke, cina ke, kita orang malaysia.

      Delete
  10. The story of Maiko can develop into a novel. Write more about her.

    ReplyDelete
  11. deep story ., cuma wak x phm tajuk tu pon xde kaitan dgn citer erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tajuk tu sengaja dipesong dari cerita sebabnya sebelum orang jemua baca kesah saya di jepun, elok saya tajukkan begitu. Bermakna saya dah komen awal2.

      Sebenarnya sebelum ni cerita saya ni ramai yg mintak diteruskan. Contoh, cuba baca komen ...in the swim... betul2 komen dia kat atas tiga lalat. ...in the swim... ni se orang penulis yg bagus. saya add dia ke dalam bloglist terpilih saya

      Delete
  12. Replies
    1. Itu lah tuan, semasa kita sama2 ada kat jepun masa tu, tuan senyap je. Kalau tak boleh kita sama2 melawat. Masa kita menetap kat san pun hampir serupa.

      Mungkin tujuan atau tugas lawatan kita tak serupa.

      Delete
  13. magnificent story! seperti yang dikomen oleh in the swim, cerita pasal Maiko ni boleh dijadikan novel, makin dibaca makin nak taw cerita selanjutnya.. hihihi..

    satu perhubungan memang memerlukan pasangan yg matang dalam menyelesaikan sesuatu perkara, either lelaki atau perempuan, or both.. terlalu banyak cerita disebalik selepas perkahwinan menyebabkan husna risau dengan semua perkara.. tapi inshaAllah kalau diselesaikan dengan cara baik pasti ada jalannya bukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap husna dapat orang yang baik.
      Seperti saya kot. Kahkahkah,

      Delete
    2. inshaAllah Amin.. nak orang baik, kena laa jadi baik.. hihihi..

      Delete
    3. Minggu ni buat kuih tak?
      Kalau buat mintal satu.

      Delete
  14. Hmmm takotnya nk bercouple apantah lagi berkahwen.. dlm tempoh yang lama mcm mcm leh terjadi.. paling tak suka bakal kehilangan bila tiba masanya nnt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup, mati, rezki, jodoh kita serah pada NYA, sebab itu bukan mainan kita.

      Terima kasih sudi singgah.

      Delete
  15. berteman kerana Allah, nanti jumpa pasangan yang baik untuk menuju syurga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu raihanah.
      Setiap lelaki sepatutnya begitu.
      Bawa mereka ke syurga.

      Delete
  16. Berkawan biar beribu.
    Berkasih biarlah satu.
    Tapi ade jugak orang yang tak gunapakai pepatah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs A, bukan sahaja dia orang tak gunapakai pepatah tu. Makna perkataan pepatah pun ada yg tak tau. Kan kan.

      Delete
  17. Maiko.... mesti cantik orgnya kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata orang cantik ni subjektif. Memang pun subjekif. Bila Lya tanya saya tentang Maiko, tentu saya kata cantik, sebab saya nampak dia cantik. mungkin itu juga subjectif.

      Pada saya semua perempuan cantik, tak kira usia. Saya memandang kecantikan bukan sahaja pada paras, bukan saja pada pakaian dan bukan juga pada gaya. Kecantikan terletak di jiwa. I truely believe in this lya: there is nothing more beautiful than someone who goes out of their way to make life beautiful for others. Thanks lya.

      Delete
  18. Maiko, nama yang comel. Orang Jepun plak tu. Macam akan ada sambungan je ni?

    ReplyDelete
  19. Setuju dgn Ainniah. Bukan sahaja dpt ikut pengalaman tapi tulisan yg ada pengisian. Moral ceritanya tinggi. Teruskan saudara.

    ReplyDelete
  20. Replies
    1. Lama2 mungkin boleh tengok.
      Tapi saya kena mintak kebenaran dia dulu.
      Thanks norhidana.

      Delete
    2. Lama2 mungkin boleh tengok.
      Tapi saya kena mintak kebenaran dia dulu.
      Thanks norhidana.

      Delete
  21. pAHLAWAN yang paling gagah ialah KESABARAN.
    thanks norhidana kerana sabar. hahahah

    ReplyDelete
  22. saya tak sabar tunggu sambungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan kena sabar sebab masa yg menentukan saya dapat mengadap laptop.
      masa tu ada tapi yang kerapnya rasa malas nak menaip.

      Delete
    2. Tuan kena sabar sebab masa yg menentukan saya dapat mengadap laptop.
      masa tu ada tapi yang kerapnya rasa malas nak menaip.

      Delete
  23. mendalam betuii maksud dia..lately bnyk betul terbaca psl perkhwinn..stu ikatan yg bkn main2 tp penuh rahsia dan hikmh yg tersembunyi gituh..dang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank u Mas,
      lama tak nampak.
      Baru sebentar tadi saya ada published satu entry, tengoklah.

      Memang betul Mas, Perkahwinan memang satu ikatan yang kita tidak nampak. itu sebab ikatan perkahwinan kerap putus.

      Delete
  24. saya rasa macam best pulak dapat makan roti naan kat jepun, macam saya teruja giler makan makanan india di airport korea, rasa nak meleleh air mata hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 mengembara ni tujuan kita nak rasa makan mereka, yang halal lah. Cubalah rasa naan jepun pulak. Mungkin tak sama dgn nan korea atau malaysia. Saya dalam perancangan nak ke korea. sepatutnya semasa saya di jepun dulu terus ke korea tapi terlalu lama di jepun, ongkos pun makin menipis masa tu, so saya balik ke malaysia dahulu.

      Kalau Hazreen dah rasa naan jepun nanti, buatlah perbandingannya.

      Delete
    2. Baru tadi saya publish satu entry tapi bukan opasal naan.

      Delete
  25. Bila berpasangan ni memang akan ada pelbagai rasa, perasaan dan situasi di dalamnya.. kita yang akan mencorakkannya menjadikan ia seindah yang diimpikan, tapi adakalanya ianya akan dihiasi dengan kesuraman yang memerlukan kita mencari jalan untuk kembalikan keindahannya..apapun hargailah hubungan yang ada dan jagalah ia agar sentiasa mekar sepanjang hayat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau lah semua orang begitu, tak ada anak yg sengsara.
      Setuju sangat dgn ulasan u

      Delete
    2. ya, bukan semua mampu berbahagia sepertimana yang diimpikan.. ada yang dapat bertahan hingga ke akhir kayat.. ada yang berpisah dipertengahan jalan..

      bila berpisah hidup, anak-anak yang akan menjadi mangsa keadaan.. tapi adakalanya perpisahan lebih baik dari bersama, lebih baik berpisah..

      itu pendapat saya..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...