Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Sunday, 28 May 2017

SELEPAS RAYA NANTI, SEMENTARA TUNGGU GAJI, JANGAN BIMBANG KiTA PUASA LAGI



Apabila kita berbuka puasa tak kira di mana sekali pun kita berada, sebelum kita menganga untuk masukkan makanan ke mulut, tolehlah kiri dan kanan dahulu sebelum membaca Bismillah, entah-entah berhampiran di situ ada insan yang tiada makanan untuk berbuka. 

Jangan lupa menjengok jiran kita sekali sekala, mungkin anak-anak mereka berbuka dengan nasi dan kicap kosong sahaja.

Selamat menjalankan ibadah puasa.




(This site is our's and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©

Kamu komen apa saja yang kamu suka dan komen kamu tidak akan dipadam. Ingat, sendiri komen sendiri pikul.

42 comments:

  1. Bagaimana aku mahu menoleh lagi kerana yang tiada makanan itu adalah aku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tunggu orang toleh kat kita. Susah jugak tu kalau orang tak toleh2.

      Delete
  2. insyallah....
    tp skrg jiran2 tak mcm di kampung...
    kadang2 ketuk2 bg salam jiran sebelah tak penah ada org jenguk huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu memang betul. Sekarang ramai yg dah tak mesera jiran.

      Delete
  3. Jiran2 lagi lebih makanan dari kami...mereka lah yang seeloknya menoleh ...hihii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dapat jiran kedekut susah jugak.

      Delete
  4. moga kita sentiasa ingat mengingati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat meningati tu memang elok.
      Saya suka kalau ada orang tolong meningatkan saya sebab saya mudah leka.
      Thanks iq.

      Delete
  5. ok rasa mcm lama tak singgah sini.. hehe.. Salam Ramadan, Adam.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ramadhan.
      Saya kerap singgah di chapters. Mana yg sesuai saya komen. Tapi kalau dah ada komen reader yg serupa dgn pandangan saya, saya diam je.

      Your chapter 46 & 45 saya lom baca. Kebelakang ni i slow sikit dgn blog.

      Delete
  6. Jika dikenang masa dulu2, bak langit dan bumi..

    Sekarang ni masing2 buat haluan.. (tak kata orang lain, sayalah tu.. ^_^, nasiblah siapa jadi jiran tetangga saya.. )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang kadang keadaan yg menyebab begitu.

      Delete
    2. Kenapa blog Alya tak dapat bukak?

      Delete
  7. bersyukur kita ni ada juga makanan utk berbuka puasa, kadang2 sampai terlupa dgn orang2 susah.. diorang berbuka apalah agaknya T__T terima kasih utk peringatan ni

    selamat berbuka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju. Kita sepatutnya bersyukur.
      Ramai lagi keluarga berbuka setakat untuk berbuka.

      Elok kita perhatin dgn keadaan mereka.

      Delete
  8. di bulan yang mulia inilah masanya untuk kita banyakkan bersedekah kepada yang memerlukan.. selalu juga bertukar juadah dengan jiran..

    apapun jangan membazir, cukuplah sekadar makan ala kadar ketika berbuka.. ingatlah dan bantulah orang yang susah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.
      Saya setuju sangat.

      Delete
    2. alhamdulillah, puasa kali ni kurang pembaziran atau lebih tepat tiada pembaziran makanan

      Delete
    3. Elok tu.
      Saya punn jimat2
      Membazir tu gengg setan.

      Delete
    4. Ya membazir tu sahabat syaitan

      Delete
  9. Betul u.
    Saya setuju sangat.

    ReplyDelete
  10. selamat berpuasa.. rasanya jiran2 semua keluar membeli juadah atau dengar apur berasap. hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiran saya ramai tak puasa sebab mereka non muslim.
      Hahaha. Ni betul

      Delete
  11. Hahhahahah tajuk dia on point sangat tau! Kita puasa ganti! Heheh :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wana, Ganti tau, jangan tak ganti. Kalau terlupa ganti nanti tahun depan bertambah. Hahaha, usik2 sikit ok kan? Salam ramadhan Wana and see u.

      Delete
  12. Salam Ramadhan..... Terima kasih kerana berpesan pesan kepada kebaikan. Manusia ni mmg kena selalu dipesan pesankan kalau tidak, lupa weyh hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita ni memang jenis mudah lupa. Semalam ada orang perempuan tengok aja saya. Saya rasa pelik. Rupanya saya makan chewing gum, terlupa yang saya sedang puasa.

      Pesiapan raya untuk anak2 macam mna?

      Delete
  13. Salam Ramadhan dari Hotel Seri Malaysia Bayan Baru.
    "KEBERKATAN RAMADHAN"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadhan jugak dari saya dan selamat menjalani ibadah di bulan mulia.Saya pernah duduk di Bayan Baru. Thnks U Siti Fatimah.

      Delete
  14. Replies
    1. Salam ramadhan untuk ciklily jugak

      Delete
  15. semoga makin banyak kita memberi, makin murah rezeki. Selamat berpuasa Adam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah hendaknya.selamat berpuasa sal.

      Delete
  16. Tajuk posting yang tepat dan memperingatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan memang patut ingatkan kawan.
      Salam puasa.

      Delete
  17. lepas raya kita puasa 6 pulak...memberi bantuan pd mreka yg susah, biarlah sepjg tahun..sebulan melimpah-ruah bantuan, 11 bulan terbiar sepi tanpa khabar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju sangat. Kita sedekah nanti Allah balas.

      Delete
  18. Nak tahu tak, isi blog encik selalu berisi, tak macam saya 😅 by the way Selamat berpuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erni, u ni ada2 je. Blog you menarik. Saya selalu baca. Tulis orang putih lagi. Jarang saya komen tapi ada jugak sekali sekali sebab bi saya selalu ke laut.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...