Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Monday, 20 March 2017

ADA ORANG TIDAK BOLEH KETAWA



Semua orang kata emas itu berharga. Memang berharga pun. Intan juga berharga tapi kita tidak tahu iaitu ketawa juga berharga. Kenapa dikatakan berharga?

Kalau ketawa tidak ada harga sudah tentu kamu akan nampak semua orang sentiasa tersengeh di mana-mana memberi ketawa. Oleh kerana ketawa itu berharga, kamu juga terasa sayang untuk membuat sedekah ketawa kepada setiap orang yang kamu jumpa di sepanjang hari. Apa salahnya jika beri ketawa kamu kepada semua orang. Bukankah ketawa tu satu therapi. 

Ketawalah sepuas hati kamu sepanjang masa dan jangan bimbang tentang ketawa kerana belum ada orang meninggal disebabkan ketawa. 

Adakah kamu tahu ada orang tidak boleh ketawa? Mereka membayar untuk ketawa. Bagaimana? Mereka pergi menuntun cerita komedi untuk ketawa. Ada juga yang pergi menuntun peresembahan lawak untuk ketawa. Mungkin ada persembahan yang tidak dikenakan bayaran tetapi perbelanjaan sampingan juga kenar bayar seperti kos pengangkutan dan lain-lain.

Pelawak yang membuat lawak akan ketawa besar kemudiannya kerana matlamat dia melawak tercapai. Matlamat dia ialah ingan melihat penuntun ketawa. Penuntun sudah ketawa. 

Alangkah baik jika tujuan berlawak bukan semata-mata dibuat untuk penuntun ketawa, sebaliknya buatlah jenaka supaya selepas menuntun sambil ketawa mereka tersedar yang mereka memerlukan perubahan miinda. 

Otak memerlukan stimulasi untuk minda mencanai "idea" secara positif. Bolehkah kita dapat stimulasi itu dari ketawa yang berbayar? 



(This is site and all stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)©


Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau  komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.

Video dan gambar dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, ianya semata-mata hiburan.

32 comments:

  1. MEMBUAT ORG KETAWAPUN BISNIS YG MENGUNTUNGKAN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang banyak perkara orang jadikan duit. Air kosong diletak dalam botol kemudian dibaca entah surah apa, pun jadi duit. Kismis yg kita buat kek, bila dijampi kononnya orng tu akan pandai.

      Sebenarnya orang yg menjualnya yg pandai.

      Delete
  2. Bila kali tetakhir anda menangis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak ingat bila kali terakhir saya menangis. Tapi kalau ketawa, saya masih ketawa bersama dengan yang lain. kenapa saya ketawa? "Suka suka" je ketawa. Kah kah kah.

      Delete
    2. Kali terakhir kita menangis sangat penting kerana kita tidak tahu bila akan berlaku lagi.

      Bukankah menangis itu teman ketawa ketika sedih (?)

      https://youtu.be/Fb6kw36Ap-w

      Delete
    3. Sekarang elok kita cari jalan supaya kita tidak menangis lebih teruk di sana. Di sana nanti kita benar2 menangis. Kita jangan terperanjat nanti, ada ahli agama yg menangis di sebelah kita sebab riaknya.

      Delete
  3. nsb la diriku senang ketawa.... tp kadang2 je pandai bt org ketwa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang ketawa tu elok dana, mudah dpt kawan. Dalam blog ni saya tau dana ramai kawan.

      Delete
  4. Ketawa dan Mummy berpisah tiada.. tak perlu tawa berbayar untuk ketawa..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mummy julia serupa dgn arwah isteri saya. Mudah ketawa. Dia bila menuntun drama tv, tak pernah dia tak ketawa. Drama jepun ke, drama korea ke yg kita tak paham tapi dia ketawa.

      Delete
  5. Well, ada orang maybe dia nak ketawa tapi keliling dia buat dia tak mampu nak ketawa.. Maybe la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah tu flav. Kita ketawa pun kena tengok tempat. Kita ketawa di rumah dgn ketaawa di cafe bar caranya pun beza.

      Delete
  6. Biasalah tu flav. Kita ketawa pun kena tengok tempat. Kita ketawa di rumah dgn ketaawa di cafe bar caranya pun beza.

    Jom ketawa sepuas puasnnya selagi masih ada gigi.

    ReplyDelete
  7. Jangan la ketawa banyak sangat... kelak nanti akan menangis pula... Biar la berpada-pada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan kita kontrol bila nak ketawa. Kalau kita ketawa, kita ketawa bersungguh sungguh. Jangan stop. Nanti dapat peluang naik ambulans free. Yg kata dapat naik ambulans ni blogger MasFvome. Ulasan dia kat bawah ni.

      Delete
  8. masalah juga kalau ketawa ..nnti org pikir lain..x psl2 naik ambulans..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok lah tu mas. Bukannya senang nak dapat naik ambulance. Tapi harap2 kita tak naik tu.

      Delete
  9. Tak lama lagi akan adalah persembahan lawak free .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawak free memang dah ada sekarang. Samada kita perasan ke tidak ramai bloggers dah jadi pelawak.

      Delete
    2. Senang2 bacalah kat bawah ni.

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2017/03/23/comedy-bumps-malaysia-up-on-happiness-index/

      Delete
  10. suka satire..stand up comedy..kekadang terfikir mcmana depa ni boleh byk idea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang2 bila orang dah suka dgn pelawak, apa dia buat pun dianggap lawak. Walaupun lawak tu berunsur lucah atau mengutuk. Itu yg mereka ketawa. Lawak kita masih ketinggalan. Masih ada pelawak lelaki berpakaian pompuan di pentas. Tapi masih ada orang ketawa,

      Delete
  11. Saya pelik kenapa orang ketawa tengok maharaja lawak...entah apa2 lawaknya..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tengok rancangan raja lawak cuma sekali je. Itu pun yg mula2, rancangan yg pertama kali ke udara. Lepas tu saya goodbye kan rancangan tu.

      Delete
  12. dan ketawa juga sebuah terapi untuk diri,irda rindu orang2 yang mampu buat irda ketawa,bila sekarang makin beranjak usia,semakin sukar mencari ketawa...hemmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa lah tu irda. Makin berusia makin waras. Itu sebab kita kurang ketawa. Tak kan pulak bila tengok orang melawak di pentas, konon2nya zaman purba. Tetapi ada handphone kita turut ketawa seperti orang lain.

      Delete
  13. Dengan ketawa juga menyebabkan kita lebih positif. Yang berat..yang susah pun kita boleh handle

    ReplyDelete
  14. nice sharing.. saya setuju ada org susah nk ketawa dan serius sepanjang masa. but in other side if u always laugh people will judge mental problem. haaa ketawa harus ada functionnya. bagus juga at least kurang kedut2 muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak nak muka berkedut kita kena selalu menyusu. Kalau tak pecaya cuba kita tengok bayi. Dia mana ada kedut kat muka sebab menyusu.
      Hahaha.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...