Penulis tak perlu akur dengan hujah kamu


Saturday, 30 April 2016

PERHENTIAN BAS MALACCA STREET BUKANNYA MENYIMPAN SEMUA KEKOTORAN SEPERTI TERKANDUNG DI BENAK MANUSIA

Trend terkini: mini-sedondon

Kesah benar yang saya temui semasa saya berjalan kaki ke pejabat pada satu pagi di hari Ahad.  Hari itu merupakan hari rehat bagi Kuala Lumpur. Saya kena hadir ke pejabat kerana ada perbincangan tak rasmi untuk jabatan.

Masa tu saya tinggal di Kampung Baru. Perbincangan sepatutnya pukul sembilan tapi saya keluar awal dari rumah, pukul 7 pagi dah keluar. Berjalan kaki ke pejabat biasanya tidak lebih dari 30 minit.

Setiba saya di Jalan Melaka, yang pada sebelum tu dipanggil Malacca Street, saya berhenti di perhentian bas semata-mata untuk berehat, sementara memikirkan tentang sarapan pagi. Jalan raya lengang. Perhentian bas terletak berhampiran dengan sebelum itu dipanggil Jalan Mountbatten yang sekarang dipanggil Jalan Tun Perak. Terdapat se orang pengemis tidur di bangku panjang perhentian. Pakaian dia lusuh, badannya pun berbau.

"Pukul berapa saudara?" bunyi suara wanita bertanya. Rupanya pengemis yang tidur tadi dah terjaga.  Dia duduk tegak sambil memegang gendong, mungkin berisi pakaian. Kata-kata tu memberi gambaran kepada saya yang dia bukanlah orang tempatan kerana pertanyaan sedemikian hanya kedengaran di negeri Johor sahaja. Orang Johor masa tu kerap menggunakan perkataan "saudara."

Saya maklumkan kepada dia waktu sebenar sambil bertanya, "Kenapa kakak tidur kat sini?" Saya panggil dia kakak sebab dari wajah dia, mungkin usia dia tidak jauh bezanya dari usia ibu saya. Dari amatan saya dia lebih muda dalam lingkungan 5 tahun dan tak mungkin lebih dari itu.

Muka dia tidak begitu segar sebab baru bangun tidur tapi dari raut wajahnya kelihatan seolah-olah memiliki jiwa yang bersih, menggambarkan keikhlasan hati. Pastinya dia bukan perempuan sebarangan.

Sedondon

"Saya lari dari rumah anak," katanya. Saya tergamam.

"Anak halau ke?" saya tanya lagi.

"Saya memang ada krisis dengan anak. Entahlah. Entah-entah saya yang jadi punca krisis rumahnya," dia bercerita.

Saya tak faham maksud 'krisis rumahnya'. Saya bertanya lagi, "Anak halau ke? Anak tinggal kat mana? Lelaki atau perempuan anak kakak tu?"

Dia tidak berkata apa-apa. Lebih kurang satu minit baru dia berkata semula, "Saya lari dari rumah anak. Ini benar. Saya tak dusta. Tapi pertanyaan saudara yang lain saya tidak berani nak jawab sebab kalau saya cerita kat saudara saya dah menceritakan keburukan hal anak saya. Maaf saudara saya tak sanggup nak cerita."

Saya setuju dengannya. "Suami kat mana?" saya berani bertanya.

"Suami saya tinggal dgn isteri ke dua dia sejak menikah se tahun yang lepas," tenang dia menjawab.

"Kakak," saya menyambung, "Saya tak suka lelaki macam tu."

"Saudara tidak boleh menyalahkan lelaki terutama tentang berbini banyak. Allah membenarkan lelaki mempunyi isteri lebih dari satu. Jangan kita nafikan hak lelaki yang Allah telah maktubkan dalam hukum Nya," dia pandang tepat ke muka saya. Sambungnya lagi, "Yang salah cara dia melayan saya. Saudara nak ke mana ni?"

"Saya nak gi kerja kak," terus mohon diri untuk beredar. Tak beberapa langkah dari situ, terbau masakan roti canai yang diuli dengan minyak sapi meresap ke hidung saya dari restoran berdekatan. "Apa salahnya kalau aku ajak kakak tu sarapan. Ini pahala percuma," hati saya berkata.

Saya berpatah balik terus jumpa dia. "Kak, jom kita minum. Kedai depan tu," saya mempelawa. Dia diam terus tidak menjawab. "Sebenarnya kakak nak ke mana ni," saya bertanya lagi."

Pengantin bersama abang, kakak ipar dan tiga anak saudara: sedondon

"Saya nak balik kampung, kat Johor," dia berkata sambil meletakkan tin susu kosong di depannya. Orang yang lalu di situ ada juga memasukkan syilling ke dalam tin dia. Setiap kali bila orang masukkan duit dia berkata, "Alhamdulillah, semuga rezeki tuan bertambah." Saya mengaminkannya.

"Kakak nak balik Johor? Kenapa mengemis di sini?" saya tanya.

"Saya bukan peminta sedekah. Saya tidak mintak dari sesiapa. Saya hanya menunggu keikhlasan orang yang tau erti terdesak." dia terhenti.

"Saya memerlukan duit sebanyak tiga puluh lima ringgit untuk tambang bas, tambang teksi, untuk makan dan nak beli sikit buah tangan kalau ada lebihan duit. Dari perhentian bas di sana ke kampung saya tak ada bas. Terpaksa sewa teksi. Tambang dikenakan penuh sebab teksi pulang semula ke bandar nanti kosong. Saya baru dapat kutip 11 ringgit. Duduk kat sini dah tiga hari. Bila cukup 35 ringgit saya tinggalkan tempat ni," katanya.

"Kalau begitu lama lagilah kakak menetap kat sini. Tiga hari baru dapat 11 ringgit. Itu tak termasuk duit yang kakak guna untuk makan," saya berkata.

"Lama atau tidak, saya kena tunggu cukup 35 ringgit." Mukanya serius.

"Di johor saya akan bangkit semula. Percayalah. Saya ramai kenalan di sana, ramai yang rapat dengan saya. Saya boleh hidup di sana. Yang penting saya perlu tinggalkan tempat ini. Saya perlu tinggalkan Malacca Street," katanya. Saya kagum sebab dia berkata dengan yakin.

Dia terhenti sebentar. Dia pandang tepat ke muka saya lalu berkata, "Di sini orang pentingkan diri. Senyuman lebih mahal dari duit." Saya megerti maksud dia.

Saya ajak dia bersarapan tapi dia menolak secara baik. Saya desak dan desak baru dia setuju. Di meja sarapan dia senyap tak bercakap. Dia hanya menyebut Alhamdulillah setelah selesai makan. Saya hantar dia ke perhentian bas semula, tidak jauh dari situ. Saya duduk berhampiran cuma gendong pakaian dia yang jadi pemisah.

Sedondon 

"Jadi kakak tak cukup 24 ringgit lagi ye,?" saya tanya.

"Mungkin kurang dari 24 sebab tadi dah ada 4 orang yang baik hati," katanya.

"Ini ada 23 ringgit dari saya. Kakak ambiklah untuk tambang balik. Dicampur dgn duit yang kakak ada tentu genap 35 ringgit," sambil saya hulurkan ke tangan dia.

Dia berkata, 'idak,' mengelengkan kepala sambil menolak.  "Saya tak boleh terimanya saudara. Terlalu besar. Kalau saya terima, saya tak berkesempatan membalasnya, biarkan saya mencari sendiri melalui ikhasan orang yang mengerti."

Hati saya tersentuh. Dia yang pada awalnya saya anggap pengemis jalanan mempunyai pegangan hidup. Walau pun dengan cara terdesak, menadah tin kosong itu satu usaha baginya.

Sedondon: The last 4D

"Kakak, saya tidak mintak balasan. Kalau ada pun balasan biar Allah yang tentukan mengikut niat saya. Saya semata-mata ingin berbakti. Saya tidak ingin melihat se orang wanita yang tersadai di sini disebabkan krisis. Di sini tidak selamat. Ini bakti saya. Krisis itu saya percaya bukan kakak puncanya. Saya juga mencari pahala sampingan. Berilah saya peluang mengutip sedikit pahala. Terimalah," saya merayu.

Tiba-tiba dia peluk saya sambil teresak-esak. Pelukannya erat. Terasa air matanya jatuh di bahu saya. "Terima kasih saudara. Saya belum pernah rasa begini rendahnya diri saya dan saya tidak akan merancang  bertemu lagi hidup begini. Saudara memberi azam yang tinggi. Sebelum ini saya pun yakin masih ada manusia yang baik dan pasti saya akan bersua dengan orang itu andainya saya kekal iklas. Terima kasih sebab Allah menemukan saudara di saat saya betul-betul tertekan." Saya terdiam. Dia melepaskan pelukan.

Saya terharu. Dengan niat ikhlas saya hulurkan lagi lima ringgit. Dia menolaknya sambi berkata, "Saya tak boleh terima ni saudara. Sebelum ini saya kerap mohon dari Allah untuk saya dapat kumpul 35 ringgit. Sekarang saya sudah dapat. Saya tak boleh terima ni, melainkan duit 5 ringgit ni usaha dari saya sendiri. Maafkan saya saudara."  Saya pujuk dia untuk terima tapi dia tetap dengan pendirian dia.

Saya tunggu sehingga basnya bertolak ke Johor. Kemudiannya baharu saya melangkah perlahan-lahan ke pejabat sambil melambai tangan kepada dia.

Bau busuk badanya melekat pada baju saya. Saya buat tak tau dengan bau tu. Bau tu semakin lama semakin kuat. Saya terus berjalan. Baunya masih ada di baju saya. Bau busuk badannya datang dari keadaan,  bukan bau dari hatinya.

Lama-lama saya suka baunya walaupun busuk. Bau dari se orang wanita yang pernah mengemis selama tiga hari. Bau busuk dari se orang wanita yang pernah menitiskan airmatanya ke bahu saya. Se orang wanita misteri yang mempunyai pendirian diri. Saya terus menyambung langkah menghala ke pejabat.

Tidak sedar saya mengeluarkan se titik dua air mata di jalanan. TAMAT.

1. . Dia peminta sedekah, KLIK
2.  Cerita manusia berhati jahat, KLIK
3.  Jangan marah-marah ustaz KLIK

(Gambar-gambar tiada kaitan dengan cerita. Semata-mata hiasan)

"Everyone of us has a story to tell and in sharing we find healing. I pray that my true story will give hope a chance to grow in  your hearts."

Musik bahasa kita

Penulis tidak bertanggong jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, sentimen agama, kaum dan sensiviti individu.

Tuesday, 26 April 2016

ADA MASAALAH KE KALAU KAMU TIDAK TAHU?


Hantaran Pertunangan

BETUL KE KAMU TIDAK TAHU?

Kamu tidak tahu. Banyak perkara yang kamu tidak tahu. Ada kala kamu keliru tapi itu bukan sebagai satu alasan untuk kamu berkata bukan kamu tidak tahu. Kalau ada lima jawapan yang hampir serupa tapi kamu tidak tahu jawapan yang mana hampir tepat, bermakana kamu masih tidak tahu.

Kamu tidak tahu iaitu pengetahuan sebenarnya ialah apabila kita tahu apa yang kita tahu dan kita tahu apa yang kita tidak tahu. Bukan kita tidak tahu apa yang kita tidak tahu.

Kamu tidak tahu yang ada masa kamu keliru tapi kamu masih tidak mahu mengaku yang kamu tidak tahu. Sebagai contoh: kamu terlalu sukar memikirkan untuk membeli hadiah untuk diberi sebagai cendera hati pengantin. Kamu pergi ke pasar raya. Di situ kamu nampak ada beberapa pilihan yang boleh dijadikan hadiah. Akhirnya kamu memilih untuk membeli cerek eletrik sebagai cendera hati.

Selimut Baby

Apabila tiba masanya kamu pergi ke majlis perkahwinan dengan membawa hadiah yang sudah dibungkus cantik. Setibanya kamu di situ, kamu menguhulurkan hadiah kepada bapa pengantin. Bapa pengantin tersenyum walaupun dia tidak tahu apa hadiahnya. Di suatu sudut kamu nampak banyak hadiah-hadiah yang telah bapa pengantin terima dan tidak kurang dari 10 kotak hadiah yang saisnya sebesar dengan bungkusan hadiah kamu.

Kamu tidak tahu di sebelah malamnya pula, pengantin dan keluarga membuka semua hadiah. Pengantin menerima 12  hadiah yang serupa dengan cendera hati kamu, cerek eletrik. Kamu tidak tahu kesemua ahli keluarga pengantin ketawa terbahak-bahak pada masa itu.

Tuala dan selimut bersulam nama bayi 

Kamu tidak tahu ada sebuah syarikat bernama, TWIN's WEALTH no. pendaftaran: SA0152937-K yang mengedalikan cendera hati berbentuk peribadi. Bermakna tidak akan ada dua orang yang memberi cendera hati yang serupa.

Kamu tidak tahu syarikat tersebut dikendalikan oleh Cik Faizan yang talian telefonnya 012 266 9391. Kamu tidak tahu Facebook Cerdeque Collection juga milik syarikat ini.

Sampul bantal bersulam nama baby

Kamu tidak tahu yang kamu boleh menempah tuala mandi (andainya kamu pilih tuala) disulam dengan nama pengantin oleh TWIN's WEALTH sebagai cendera hati. Ini bermakna tidak ada orang lain yang akan memberi hadiah yang serupa. Pengantin akan berbesar hati kerana terdapat namanya disulam berserta dengan ucapan Selamat Pengantin Baharu dengan kemas dan rapi.

Kamu tidak tahu yang kamu juga boleh memberi cendera hati kepada ibu-ibu yang baharu bersalin dengan barangan seperti selimut baby, tuala baby, sampul bantal baby dan lain2 juga disulam nama baby secara kemas dan cantik. Kamu tidaklah menjadi seperti orang lain yang menghadiah botol susu bayi. Ada kalanya tidak kurang dari lima orang menghadiahkan botol yang serupa.

Kamu tidak tahu hadiah untuk ulang tahun perkahwinan, pertunangan dan hadiah untuk hari jadi boleh didapati dari syarikat yang sama.
Tuala harijadi bersulam dgn nama

Kamu tidak tahu anak-anak yang duduk di asrama kerap bertukar tuala mandi. Ini tidak elok untuk kesihatan mereka. Ada kalanya anak-anak kehilangan tuala. Kamu mungkin tidak tahu yang kamu  boleh menempah dari syarikat ini tuala mandi bersulamkan nama anak anda yang duduk di asrama untuk mengelakkan tuala dari bertukar.

Kamu tidak tahu, syarikat TWIN's WEALTH turut membekalkan secara pukal baju-baju koperat. Baju-baju yang dibekal turut disulam dengan logo koperat penempah. Sulamannya professional.

Kamu tidak tahu, kesemua barangan tempahan disiapkan dalam masa yang dipersetujui, kemudian dihantar ke seluruh pelusuk tanah air mengikut alamat yang dikehendaki melalui pos tempatan.

Apabila diajukan pertanyaan kepada Cik Nurfaizan kenapa dia bersungguh-sunguh menguruskan syarikat TWIN's WEALTH. Jawapan ringkas darinya, "Every customer makes the relationship my wonderful experience."

Gambar tuala untuk kekasih

Kamu tidak tahu yang selepas membaca ini kamu sudah tahu bagaimana untuk memilih cendera hati secara tepat. Kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan kamu kerana kamu tidak tahu, mungkin pada masa ini rakan-rakan kamu sedang buntu memikirkan dan masih tidak tahu hendak memilh cendera hati.

Bantulah mereka dan jangan biarkan mereka tidak tahu seperti kamu dahulunya tidak tahu. Maklumkan juga kepada mereka yang TWIN's WEALTH boleh dihubungi melalui tiga cara seperti di bawah:

a. Whatsaap/SMS: 012 266 9391
b. Email: twins.wealth@gmail.com
c. Instagram: :@cerdequecollection

Sama-samalah kita mengguna teknologi untuk memudahkan uruscara harian.


Semata-mata untuk hiburan



Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, sensiviti terhadap bangsa, agama dan individu.

Monday, 25 April 2016

1st PETIKAN CORETAN DARI GERUP WHATSAAP "SHOOT"



What is in the name

Saya siarkan cerita saya sendiri tempoh hari di gerup whatsapp saya. Saya guna ganti nama "Teman" di situ mengikut cara mereka bertutur di gerup itu walaupun bukan semua ahli terdiri dari orang Perak. Kita orang Malaysia kan, semua ganti nama boleh kita guna. Selamat membaca.

BAHAGIAN PERTAMA

Sekarang teman sedang makan tengah hari kat hotel. Kamu jangan ingat hotel kat sini takde klass. Setanding jugak dengan hotel luar negara yg teman dah pergi. Macam-macam hotel teman pernah duduk, lebih kurang sama dengan hotel kat sini. Sebut pasal hotel teringat teman semasa pergi ke luar negara. Boss teman, hantar teman selama dua minggu kat sana, macam nak gila teman rasa. Dua minggu teman tak dengar orang cakap melayu. Dua minggu tak dapat rasa nasi.

Teman ingat lagi masa tu, sebelum sampai ke hotel, teman tertanya-tanya dalam hati macam mana bentuk hotel tu. Ada klass ke tak? Dalam hati teman, "Banyak2 hotel kat sini bos teman tempatkan   (nama hotel disenyapkan untuk tidak menjadi iklan). Nama hotel pun ganjil. Dalam otak teman masa tu, "entah2 hotel tu dalam zoo."

Aduh, bila teman masuk je ke lobby hotel, teman kagum. Indah, sergam, menawan. Ramainya orang putih. Nasib baik sebelumnya teman tak kutuk bos teman, kalau tak berdosa teman. Teman ni dikira lelaki terbaik di malaysia, teman memang lom kutuk sapa2 pun.

Bila teman masuk je lobby tu, penyambut tetamu terus  tanya luggage teman. Dia nak hantar ke bilik. Luggage teman sebenarnya hilang kat airport. Lima  hari baru dapat. Selama lima hari itu teman pakai baju yg sama. Seluar sama, underwear pun sama. Underwear tu dah bau satu macam sebab menapis kentut selama lima hari. Pergi dinner pun pakai underwear tu.

Teman tak boleh beli baju lain sebab credit card dalam luggage. Pasal luggage yg hilang tu kalau tak silap teman, teman ada email kat assistant teman yang memangku jawatan teman selama dua minggu. Dia gelakkan teman melalui email. Berdosa dia, sebab gelakkan musafir.

Sebenarnya tadi teman nak cerita pasal lunch. Tapi ke lain pulak jadinya.

Bakal jadi geng whatsaap penulis 

Okay, teman sambung ni.

Teman tadi pilih bahagian buffet sebab teman suka makan berselerak. 

Teman masuk je ke tempat makan, terus beratur pilih makanan. Then makan. Bila dah habis makan teman bersandar kat kerusi. Teman nampak orang di meja sebelah bawak makanan. Aduh sedapnya. Menyesal pulak teman pilih yg tadi. Itu memang tabiiat manusia, yang dah dapat selalunya memang  tak sedap.

Geng whatsapp penulis

Tetiba datang se orang perempuan muda lingkungan 20han datang ke meja teman. Dia Melayu macam teman. She said, "I notice you  are alone. May i join u sir?"

Bila teman nampak dia cantik teman terus kata, "why not. Pull down the chair, please." Sebelum duduk dia hulur kad bisnes. Ini memang cara teman, bila terima kad, teman pura2 impress. Teman puji name card dia.

Dia pilih kerusi bertentangan dengan teman. Bila dia duduk teman terus kata,  "You are very attractive."

"Beauty is only skin deep sir,” she replied.

"My message is clear — being a physically attractive person means something important and something beautiful. By the way, I don't think we have ever been introduced. How shall i adress you?" teman tanya dia.

"You may guess my name uncle," dia kata. Bila dia kata tu teman dah tau, dia punya psikologi mesti tahap melambung. Selamba je suruh teman teka. Dia buat teman macam kawan-kawan lama pulak. Atau teman yg terperasan sebab tetarik dengan dia. Tapi teman tak mudah nak tertarik dengan sesiapa sebab hati teman ni macam pelangi. No one can reach the rainbow. Yes, no one ever.

Makeup dia simple je. Hanya lipstick. Dia pandai menggunakan lipstick. Lipstick dia hanya ada kat bibir. Tak nampak pun dia calit gincu kat dahi. Kat dagu pun tak nampak warna gincu. Yang teman nampak warna lipstick dia ada kat bibir.  Sungguh bijak dia.

"Your name written on this card as Miss R. Are u Rohaya?" Dia geleng kepala. "If not Rohaya then u are Rohani." Dia geleng lagi. "Rohana?" Dia geleng jugak. "Raidah or Rafidah." Pun dia geleng.

Teman terus kata, "Azizah, Rohani, Robert." Dia ketawa. Teman hanya senyum. Teman tak nak ketawa sebab tak nak dia nampak gigi teman yang dah kuning. Gigi dia putih tersusun rapi, macam tentera laut German yg berkawad. Teman belum pernah tengok orang German pun.

"Just call me Miss R," dia kata.

Geng watsaap penulis

"What was your name again?" teman tanya lagi.

"You may call me R. There's nothing in a name uncle," belum sempat dia habis teman mencelah.

"You are rite. What is in a name? A rose is still a rose, by any other name would smell as sweet. If u call it orchid, it still has the rose's smell." Dia ketawa manis. Kalah stavia punya manis.

Dia ingat teman ni tak pandai guna kata2 Shakesphere, "a rose is a rose." Dulu teman kaji sastera Romeo and Juliet semasa teman form five. Siapa ingat lagi cerita dalam buku tu.

Ok fren, nanti teman sambung. Sebab teman dah nak balik. Apa2 pun teman nak settelkan kerja teman lepas ni. See u.

Coretan Pasal persahabatan KLIK


Mari belajar dari video ni

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, sensiviti agama, bangsa dan individu.

2nd PETIKAN CORETAN DARI GERUP WHATSAPP "SHOOT"


Birthday mereka yang lahir dalam bulan Mac

BAHAGIAN KE DUA, 

Sambungan cerita semalam. Teman rengkaskan, tak tambah.

Petang semalam teman rasa macam nak boring, duduk rasa tak betul, bediri pulak rasa salah. Teman pun telepon miss R. "Assalamulaikum," teman dengar dia jawab.

Lepas jawab salam teman tanya dia, "Remember me. Where are u?"

"Oh uncle, how are u. I am here at the same place. I am going out for coffee. Would u like to join me uncle?"

Teman kata, "Sure, but i can't drive."

"Give me your address. I'll be there within 20 minutes." Kagum teman dgn jawapan dia. Beraninya.

Teman tunggu, 30 minit baru dia sampai. Teman bukak pintu kereta, masuk and duduk, "Sorry i can't serve u coffee, no one at home."

"It's ok uncle, i understand," lega teman rasa. Teman nak tanya nama dia, rasa malu. Jadi teman olah soalan, "Miss R is the name on your card. What does the letter R mean to you?"

"R is my dad," dia jawab. Dalam hati teman, dia ni belagak, ikut style the stupid orang putih, guna nama bapa.  "What are u doing now uncle?" she asked.

"Nothing. Last time i did some writings, just to kill my time," i replied.

"Indirectly, u wrote for someone, i believe," she said. Then, teman terus tanya berapa omo dia. Dia jawab, "i was born on your 23rd birthdate."

"Bermakna u are 23 now?" I asked.

"Betul Pakcik ADAM," kata dia sambil pandang teman. Tersentap teman. Pelik macam mana dia tau nama teman. Teman diam je, dah tak tau nak kata apa.

Geng whatsaap dari selatan

Tiba2 hp dia bunyi. Teman dengar dia jawab, "Uncle Adam is with me dad, now i am driving. Talk to you later." Dia hulur hp kat teman.

"Assalmulaikum," teman kata.

"Adam, Rahamat sini." Suara tu betul2 suara Rahamat kawan lama teman. Kawan rapat yang sama2 susah, sama2 senang. Dah berpuluh tahun tak jumpa. Teman terdiam. "That's my only daughter. The youngest," suara dia sebak. Teman dah tak sanggup dengar suara dia lagi. Teman turut sebak. 

Teman beri tau dia, "I can't continue now. Really i can't, but I'll be there within minutes." Teman hulur hp kepada R semula. "He is my close friend since our childhood years," teman kata.

R pandang teman, "He told me that many, many times uncle."

Tiada kata secantik bahasa

"Allah yg menentu pertemuan ni. Meaningful. Thanks for taking care of him and thank u for making today's moment so wonderful. I can't wait to meet him" teman kata kat R.

"My dad is now a lonely man uncle. He lost almost everything, including his wife and sons. I want him to be as happy as before. Sekarang jantung dia lemah."

R terdiam, mungkin dia menahan sebak. Dia pandu pelahan. Tiga minit kemudian baru dia bersuara, "Selepas dua hari mama meninggal baru dia dapat tau uncle held the 1st reunion. He wasn't invited. He was very sad. Nobody really cares if we're miserable. I want to be happy and the best way to cheer myself up is to try to cheer somebody else up and that should be my dad. Hopefully it works."


Watch it out


Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, sensitiviti agama, bangsa dan individu. 

Friday, 22 April 2016

 “I am sorry” — are just words

           
Writer's sister on the right and niece
                                         
I am no more saying, "I am sorry." Why should I say that for nothing especially when I do no wrong. Years ago I kept on saying sorry just to avoid conflict at all costs because I did not want argument. I was always the first one to say, “I’m sorry," and sometimes I did not even know what I was sorry for. It was because I just wanted the argument to put at a stop.

Most of the time I view saying, “I am sorry” as a sign of humility but there are times saying, “I am sorry” is a way more about me than the other person. In that case it will make things worse, not better.

After saying sorry so often my pride hurts more than my heart. I often get offended for being held accountable and so I apologize, not because I am  remorseful for what I have done but I am more resentful for being caught.

"I am sorry, we do run into problems from time to time."

Saying sorry often fixes the person and not the relationship. I'm more concerned about the person getting over being mad than I am about healing the relationship. When I say I am sorry I hope to fix their dysfunctions rather than resolving  the conflict. I am manipulating the situation with an apology.

There have been so many times I have apologized just to make someone happy. I know if I give in first by saying "sorry" just to get my way and that is the wrong motivation I truly believe now.

Saying sorry to make myself feel better might change my  behaviour for a few days but it would not change my heart. I am not going to overuse the three words any more just for the sake of a person.

I realize that why must i kneel to any person when i did no wrong. A man however old he is must stand as a man when he is standing on a man's ground. As a man I ought not to lower my head to something foolish.

Here is my simple sentence for anyone who is always asking  everybody for an apology, "Work your brain a little harder and always double check before you say someone is in the wrong."



Penulis tidak bertanggong jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang negara, sansiviti agama, kaum dan individu.

Thursday, 21 April 2016

MASA YANG SESUAI UNTUK BERUBAH IALAH SEBELUM ANDA MEMERLUKANNYA



Writer's Head of Department (2nd from left), his wife and friends

Kita kerap mendengar, membaca, menuntun mengenai penderaan di kalangan anak-anak belasan tahun yang berlaku di sekolah, di asrama dan di persekitaran perumahan hingga ada yang telah menjadi laporan polis.

Penderaan di kalangan orang dewasa juga berlaku seperti di pejabat, di jalan raya, di rumah dan juga di kalangan rakan-rakan. Penderaan berlaku disebabkan beberapa punca seperti menunjuk kuasa, merendahkan seseorang, menakutkan mangsa, membalas dendam dan lain-lain.

Kesilapan terbesar yang berkaitan dengan kehidupan yang mungkin boleh menyebabkan punca ketegangan berlaku bukan sahaja di seluruh dunia bahkan di persikitaran kita, ialah kerana ada manusia yang gagal memahami perasaan.

Kadang-kadang seseorang itu tidak sedar dia telah didera. Dibiarkan penderaan itu berterusan kerana baginya tidak se besar habuk pun yang menyakitkan hatinya. Sebagai contoh jika seseorang itu cacat, di hujung namanya disebut kecacatannya: tempang, sengau, pendek dan lain-lain.


Rakan- rakan penulis sempat berposing

Tidak kurang juga ada yang membuli rakan-rakan dengan memberi gelaran yang tiada kaitan langsung dengan peribadinya. Mangsa berdiam diri kerana menganggap pembuli hanyalah seorang manusia yang tidak pernah lari dari menampilkan keegoan. Dalam erti kata yang sebenar mangsa memaafkan pembuli sebab mangsa menganggap pembuli bukannya malaikat.

Perkara ini memang berlaku di mana-mana secara berterusan kerana ianya dibiarkan berlaku. Semakin dibiar semakin kecil peribadi kamu kelihatan di matanya walau pun ramai yang tahu bahawa kamu mempunyaai peribadi yang tinggi dan kewarasan yang menasabah.

Hentikan jika penderaan berterusan, supaya kamu dilihat sebagai manusia yang bermaruah. Perubahan perlu bermula dari anda.

Mulakan perubahan dengan secara jujur bertanya kepada diri sendiri. Apakah kelebihan yang aku dapat hasil dari pembulian itu secara berterusan?" Jawapannya perlu dianalisia untuk kamu bertindak dengan sewarasnya kemudian.

Beri keutamaan kepada minda, perasaan dan peribadi kamu walau pun kamu tidak didera. Tunjukkan kepada setiap individu tentang perkara yang kamu tidak mahu dilayan, kerana manusia suka mengulang perbuatan negatif dan akan berhenti apabila tidak berjaya melakukannya. Dalam erti kata yang sebenar, tonjolkan diri kamu kepada mereka sebagai contoh manusia yang beradab.

Hentikan untuk memuaskan hati orang lain semata-mata untuk menawan hati rakan. Tidaklah menjadi satu perkara yang sukar untuk memuaskan hati setiap individu tetapi berhti-hatilah kerana kalau kurang bijak menanganinya kamu akan terperangkap menjadi mangsa penderaan.

kemampuan sendiri adalah penting di dalam setiap pergaulan bahkan juga dalam kehidupan. Andainya anda kerap menjadi mangsa buli dan tidak berdaya hendak menghindarinya, anda telah terjebak dalam satu kesilapan. Bertindaklah dengan segera, dengan cara anda sendiri untuk mengelak penderaan kerana anda sendiri yang tahu situasinya. Kepercayaan diri adalah kuasa perubahan. Jangan fikirkan yang anda akan ditempatkan di zon yang kurang selesa selepas itu. Bertindak demi kepentingan maruah.

Bukan kamu sahaja yang mengerti tentang perasaan deraan bahkan ramai juga yang lain mengalaminya. Jangan kita sesekali mengikut contoh rakan lain, dengan membuli rakan yang lemah walaupun kita berkesempatan melakukannya. Perbuatan itu bakal menyebabkan kita dinilai sebagai seorang yang mempunyai minda yang lemah di mata oran lain.

Don't follow the flow, kerana follow the flow tidak mengubah sesuatu keadaan. Kamu juga akhirnya sekendong dengan mereka yang follow the flow. Jangan sesekali kamu berandaian jika berbuat se suatu untuk melawan kebiasaan tidak mengubah keadaan. Perubahan bermula dari tindakan kamu sendiri dan bukan bermula dengan andaian yang merugikan.

 
Writer's 3rd youngest grand kid

Andainya semua usaha yang kamu lakukan menemui kegagalan, cara mudah yang ada perlu lakukan ialah dengan berkata, "Go to hell with you." Tentukan anda mendapat rumpunan kawan yang segar dan bersih selepas itu kerana kamu juga manusia yang perlu dihormati sebagai manusia.

Masanya telah tiba untuk kamu mulakan perubahan, mulakan sekarang.


Ya Allah, jadikanlah hubungan di antara pembaca dan penulis sebagai suatu amal silaturahim yang diterima. Kami lakukan adalah semata-mata kerana Mu.

Monday, 18 April 2016

MAMA, CINTAKU BERMULA DARI KASIH MU


Gambar hiasan: Anak kembar penulis

Ingat tak kita dengan kejutan kesah se orang anak cermelang yang bernama Nur Amalina Che Bakri. Kecemerlangannya hasil dari kerja kerasnya yang dibimbing oleh se orang wanita yang sangat mengerti tentang peranan ibu, menjadikan Nur Amalina cemerlang. Begitulah kehebatan se orang wanita yang mempunyaaii kesedaran terhadap masa depan anaknya.

Apa pula puncanya sekiranya ada ibu-ibu yang tidak menjaga anak-anak dengan sempurna hingga ada anak sendiri bertaburan seperti layang-layang tak bertali? Puncanya tidak lain dan tidak bukan disebabkan ibunya telah diresapi dengan se jenis wabak penyakit dari masyarakat. 

Peranan ibu memang penting sehinggakan dunia telah mengiktiraf semua ibu dengan menetapkan satu hari dalam setiap tahun dan hari itu diberi nama Hari Ibu. Diraikan sejak tahun 1912 bermula di West Virginia.

Kita perlu percaya iaitu hati se orang ibu sebenarnya lebih teguh dari sebiji intan. Intan juga tidak dapat menandingi nilai kasih se orang ibu. Cintanya kepada anak tidak akan pudar walau pun segelap mana zamannya. Demi anak-anak ibu bertungkus lumus. Ada yang menemuii kegagalan dan tidak kurang yang bangkit semula semata-mata ingin melihat anak-anak mengecap kebahagian. Tidak semua ibu berfikiran serupa. Tidak semua ibu sentiasa mempunyaii perasaan "Ingin Berkorban Untuknya." (IBU akronim: Ingin Berkorban Untuknya.)

Gambar hiasan: Anak bongsu penulis

Anak2 memerlukan kasih sayang dari se orang ibu di mana kasihnya tidak pernah bertepi. Kasihnya tidak akan kering selagi masih ada nyawa dikandung badan. Begitu juga dengan kamu wahai ibu-ibu, kamu juga memerlukan kasih yang serupa dari ibu masing-masing. 

Allah mencipta se orang ibu dan menjadikan semuanya  berperanan serupa. Selain dari menabur kasih sayang ibu-ibu juga memberi tenaga, masa, air mata dan senyuman untuk anak-anak. Bagi ibu, terutama yang menjadi suri-rumah sepenuh masa, dialah orang yang pertama bangun di pagi hari dan dialah juga orang yang terakhir berada di kamar tidur selepas pinggan kotor di sinki dicuci bersih. Cuti rehat memang tidak ujud dalam kerjaya se orang ibu. Adakah anda juga begitu?

Semasa saya berpeluang menjaga ibu, peluang yang diberi oleh adik-adik saya kerana kami sentiasa berebut hendak menjaga ibu. Ibu yang pada waktu itu sudah menjadi se orang pelupa, kerap bertanya siapa saya. Sekerapnya saya menjawab kata-kata yang serupa, "Saya anak emak, sekarang giliran saya pulak menjaga emak. Semasa saya kecil emak menyanyi di telinga saya. Lagu itu  saya nyanyikan semula ke telinga anak saya." 

Kerapnya ibu tunduk apabila dia mendengar kata-kata saya. Mungkin dia cuba mengingatkan kesah yang dah berlalu. Apabila dia memandang saya semula, saya menyambung, "Emak membesarkan kami melalui kudrat, keringat, air mata. Sekarang giliran kami adik-beradik menjaga emak. We love you mom more than you probably expected." 

Setiap kali saya menjawab begitu, setiap kali itulah mata saya menghasilkan a few drops of tears as I knew, someday she would no longer be here. No matter what my age is, I always need my mother.

Sunday, 17 April 2016

YOU ARE WHAT YOU EAT?




Have you heard most people say "healthy" food. Is the word healthy a correct adjective to describe the word food? I prefer to use the word health instead of using  healthy. Healthy is best used as adjective to describe for any living thing.

I am not an English native speaker so, i better shut up and not to talk about grammar. Let me talk about healthy food.

Are you taking healthy food daily?  Do you know that you are what you eat. If you take good food it reflects your mind and body.

Most of us take food because of hunger and its taste.  We ignore and never care to know the contents of the food that we take; the nutrients. We forget that food is not only for health but it makes us feel great.

Food serves as fuel for us to think and for energy to move our body parts. The nutrients in the food make our body functioning.

Due to aging and the way of modern living we often do not get the most necessary nutrients required by our bodies. The common health problem is due to lack of nutrients in our bodies. Even a very small diet deficiencies can have an enormously negative impact on our health.

I came a cross with a lady who is supplying food for health (supplements for our bodies) who stays in Shah Alam and to my understanding the food she sells is not only best consumed by elderly people who are going to perform the "haji" in Mecca but to those who always neglect the food nutrients.

Let's give a call to this attentive Malay lady and ask her a bit about Shaklee, the food supplement. Puan Nurfazian @ Yan can be reached at 012 652 6491

If you love your friends please tell them that their bodies use everything they put into them. They determine what to put next.





*readers and followers: any new posting from this site will be published once a week on every Saturday.

WHY DO YOU LET THE TIME MANAGE YOU?


The day Farzana passed her driving test. Happy birthday Farzana.

Everyone is busy nowadays. When asked for any help their reply is, "I am busy." This seems to be a default response from all of us. The question is are we really busy or pretending to be one? Don't you?

Why are some pretending to be busy or making ourselves tied up? Can we give one pleasing reason for needing to be occupied all the time?

Could it be that our busyness is actually fearful avoidance of stepping into our true power and potential? After all, by staying busy, it’s easier to avoid showing ourselves to the world, while sparing ourselves from any possible embarrassment or failures.

It is very easy to say busy when someone needs you but it is very painful to hear the word busy when you need someone's favour.

Acting busy makes them feel and look important as they are afraid of stopping, slowing down and creating some space for others to ask for small favours. If they do nothing they would be seen as being lazy or not in the category of important people. Being less busy is a scary idea to some people.

Why must we always reply by repeating the frequently used words,  "I am busy." Of course we can come up with something a little more creative answer, not to mention more accurate, for ourselves than that.

Some of us are busier for nothing because we place the priority at a wrong judgement, "I haven't seen my parents for two years and I really want to meet them but I am not always free with my work," some claimed.

We can easily notice the above statement how the most important thing get lost in these thinking processes.

Be honest and ask yourself, am I really that tied up?
\

Syahmi Haziq: busy with his team


DON'T PLAY-PLAY WITH PERASAAN

 
Nur Humaira Sofea. Five months old, born on Nov 24, 2015

Kita kerap bersembang dengan panjang lebar tetapi akhirnya kita tidak faham sepenuhnya apa yang kita bualkan.

Dalam perbualan kita, terselit senyuman dan gelak ketawa tapi akhirnya perasaan gembira tidak timbul sebaik sahaja perbualan kita berakhir.

Kenapa terjadi begitu?

Cuba kita perhatikan, bila berselisih dengan rakan dan dia  bertanya kabar kita, secara pantas kita membalas dengan satu perkataan, "baik," sambil kita berlalu pergi. Memadaikah menjawab dengan satu perkataan sahaja? Memadaii, sebab lengkap. Jawapan yang mengambarkan kita sihat tanpa masaalah.

Jika diteliti secara ringkas itu merupakan satu cara mudah (polite disconnection) untuk megakhiri perbualan.

Kalau dilihat dari segi jawapan memang lengkap walau pun dgn satu perkataan tetapi masih ada yang kurang. Kurang kemeseraan. Kita meringkaskan bicara sebab ingin bersendirian, tidak sudi berkongsi masa atau bimbang diminta pendapat. Maka terjadilah pertemuan yang tiada hubungan sanubari dalam ertikata yang sebenarnya.

Cara demikian menyempitkan ruang kita untuk berkongsi idea, berkongsi perasaan dan berkongsi pendapat walau pun seketika . Kita tidak menggunakan kesempatan walau pun dalam masa yang singkat. Tetapi bagi orang bijak mereka berusaha mencipta kesempatan sebaliknya kita mengsia-siakan kesempatan yang diberi.

Jika keadaan demikian berterusan ini menakutkan. Dibimbangi bersendirian menjadi pilihan.

Jagalah perasaan kawan kerana shabat ada bermacam-macam jenis. Mungkin salah se orang dari mereka akan meminjamkah bahu (pinjam istilah Inggeris) apabila kita menangis di suatu masa nanti. Menjaga perasaan memang  penting dalam setiap hubungan.

Di dunia ini hubungan se sama manusia adalah perlu bahkan tersangat perlu dijagaii. Menjaga tali silaturahim ganjarannya pahala.

Saya teringat ketika saya ditawarkan satu perkerjaan baru dengan beberapa syarikat setempat. Gaji ditawarkan hampir sekali ganda. Tawaran ditolak kerana jika diterima pada waktu itu saya terpaksa berjauhan dengan keluarga sedangkan saya tahu keluarga memerlukan hubungan minda, fizikal dan perasaan dari saya. Perkara-perkara itu telah terabai 35% bertahun-tahun disebabkan komitment kerja. Itu menyeramkan saya.

Ternyata tindakan saya tepat kerana untuk menjaga se suatu hubungan dengan sepenuh hati, kata-kata tidak memadaii sekira mereka tidak didampingi.

Thursday, 14 April 2016

PERLUKAH KITA BERPATAH BALIK?

Puan Rohana Ibrahim, pernah jadi rakan sekerja penulis.


Di waktu ini ramai yang mencari kekasih jika dibandingkan dengan yang mencari pasangan hidup. Perkenalan sebelum berumah tangga mungkin dapat membantu untuk mengetahui keserasian pasangan.

Tidak kurang juga ramai yang gagal bercinta. Ini  bermakna percintaan kecundang di tengah jalan. Kegagalan disebabkan ada pihak yang memusnahkan  kejujuran. Hasilnya, masing-masing menuju ke lain arah.

Terdapat juga pasangan yang telah tergores hatinya masih ingin mengekalkan hubungan, dengan alasan  tersendiri. Hubungan mungkin tidak seintim seperti sediakala.

Bukan mudah untuk melupakan sesuatu kepercayaan yang telah dikhianati. Andai kata hubungan diteruskan juga, kemeseraan diibaratkan seperti pancang di tengah arus yang sentiasa bergoyang.

Puan Rohana dan Tuan Yusof, pasangan ideal. Suami isteri ini kedua-duanya rakan penulis.

Cemburu, syak wasangka dan dendam pasti terselit di hati. Ini disebabkan perasaan bimbang dikianati sudah terbenam di kalbu.

Bukan mudah untuk melupus ingatan terhadap pengkhianatan walau pun hati berbicara serta berfikir di luar kotak walau pun minda berkali-kali mengatakan, "yang lepas biarlah berlalu."

Ia mengambil masa untuk mengembalikan kepercayaan. Untuk mengembalikannya, hati mestilah diiringi dengan keberanian: keberanian untuk mendengar dan mempercayai. Ketelusan kedua-dua pehak amat perlu.

Di antara perkara-perkara yang terpenting sekali ialah hati. Hati kena yakin kepada niat orang yang menghulur penyambungan semula tali percintaan. Tiada jalan pintas untuk dapat kepercayaan melainkan dengan menghulur kepercayaan.

Sekiranya ada sikap "defensive," pasti akan ujud gelangang perang emosi. Gelanggang yang tidak berupaya mengisytiharkan pemenang.

Walau setelah hubungan pulih, ini tidak bermakna anda tidak akan dikhianati untuk kali ke dua. Dengan kata-kata yang mudah ia membawa erti, kepercayaan tinggal kepercayaan.

Andai kata penyambungan semula hubungan berlaku kepada anda, cubalah tanya pada diri sendiri sebelum bertindak sesuatu, "Is this relationship worth that risk?"


**readers and followers: any article from this blog will be published once a week on every Saturday. Please take note.

Ya Allah, jadikanlah hubungan di antara pembaca dan penulis sebagai suatu amal silaturahim yang diterima. Kami lakukan adalah semata-mata kerana Mu.


Borhanuddin Mohd Noordin, sahabat penulis.


Kenapa mesti berungut? Berungut kerana tidak cukup wang. Jutawaan juga merasainya. Jadi kenapa mesti berungut?

Kamu berungut kerana tidak memiliki rumah yang besar berserta kawasan yang luas dan indah? Rumah besar belum tentu penghuninya hidup dalam penuh kebahagian. Jadi kenapa mesti berungut?

Kamu berungut kerana tidak mempunyai pasangan yang cantik? Adakah kecantikan itu mengambarkan status? Dapatkah kecantikan menjadikan kehidupan yang harmoni? Jadi mengapa perlu berungut?

Hentikan rungutan, kerana selagi kita hidup kita tidak akan temui kepuasan. Yang penting carilah kemajuan diri (progress) bukannya kesempurnaan. Untuk mencari kemajuan bukannya sukar. Mulailah dengan mengubah diri dari sekarang.

Mulakan perubahan kamu dengan bersyukur kepada Nya setiap masa seperti yang saya lalui seharian. 

Setiap hari, di hening pagi sebelum matahari menampakkan sinar, saya bersyukur telah diberi satu hari lagi untuk bernafas. Itulah hadiah yang termahal yang saya terima setiap hari padahal sebelumnya kerap saya bertanya sendirian, "Adakah lagi hari esok untuk aku?"

Setiap pagi, sebelum memulakan kehidupan harian saya membuka hati untuk perkara-perkara yang baik. Meulakannya dengan menyedut udara segar, merasakan kesejukan embun,  melihat kehijauan persekitaran yang dipenuhi tumbuhan alam dan menikmati siulan burung-burung yang seolah-olahnya melafazkan ALHAMDULILLAH.

Perkara yang dirasakan remeh ini adalah peluang yang tidak akan didapati setelah kita tidak diberi kesempatan menemuinya di hari esok. Ciptaan Illahi ini tidak pernah terlepas di hati saya.

Mengekalkan tali silaturahim adalah perlu selain dari mendapat ganjaran dari Allah kerana mengekalkannya. Pilihlah sahabat-sahabat yg benar-benar tau erti persahabatan. Bermakna, kita memilih kawan terbaik di lingkungan persahabatan kita.

Setiap hari, saya akan cuba menggembirakan mereka dan memberi ucapan tahniah jika perlu. Memberi ucapan terima kasih kepada mereka yang telah menyumbang walau sekecil mana pun.

Setiap hari, saya akan berkongsi kegembiraan. Saya akan menghulur melalui dua tsngan saya sikap baik "act of kindness" kepada setiap orang.

Setiap hari, saya akan memberi semangat kepada mereka yang kegagalan. Saya akan beri tau kepada setiap orang terdekat betapa bermaknanya hidup saya bersama mereka.

Setiap hari, saya akan mengetepikan kerisauan sebaliknya berterima kasih kepada ALLAH yang telah memberi nikmat hidup yang luar biasa.

Memiliki perasaan risau itu ialah penyakit yang hanya membuang masa kerana ALLAH telah merancanakan hidup kita mengikut perancangan NYA yang terbaik.

Setiap malam, sebelum ke kamar tidur saya akan berada di jendela memerhatikan awan, bulan dan bintang dengan perasaan terpegun terhadap keagongan NYA.

Setiap malam, sebelum saya melelapkan mata saya akan kenangkan kembali kesah seharian yang saya lalui, dan berterima kasih walau sekecil mana pun nikmat yang  diterima berdoa untuk kebahagian mereka di dunia dan akhirat.

Malam ini, saya akan tidur senyenyak-nyenyaknyanya dan berharap dapat menemui suasana yang lebih baik untuk hari esok. Tidak sabar untuk saya menanti hari esok.  Sebarang kejutan yang luar biasa dari Nya tetap saya terima.

I thank YOU for giving me the the best day of my life. 
Hanya ENGKAU sahaja yang maha mengetahui.

Wednesday, 13 April 2016

Just Unfriend Them Instead



We know most of us have unfriended at least one person on Whatsapp, Facebook or on other online social media. We know at least another person in a group whom we avoid because we simply don't like him.

Any social media is open to abuse especially when people ask us to agree with their statuses or statements they think all in their contact lists will agree with.

Many people post "endless" photos of themselves, food and pets. By posting those photos without giving any detail does not mean the best way of conversation.

In reality most of those people are matured persons but they turn stupid once they start writing on any social media. They share something of nothing for example informing us that they have just watched the "Raja Lawak" tv show or informing us on something they do every day in the morning that we really don't want to know.

We don't care what they watch or what they do in the morning, then why are they telling us those? If they keep on repeating updating the same type of statuses just block them and do not feel guilty about avoiding them because discussing ideas about something is what networks are all about.

It is sorry to see that not all of them are capable of constructing even a good clause describing of their statuses.

Whenever I read anything online, I find it difficult to understand when most of them do not know the difference between how to spell weather and whether, right and wright, quite and quiet, too and two, buy and bye and it goes on and on. I consider the writer as a negligent person and I do not have interest to continue reading it.

I am a person who likes to know a well thought out information and the updating of statuses that will inspire informative talk that I am willing to get involved.

Antara dua tidak berdarjat


                                                 Loved by family

Dulu semasa saya sekolah rendah, saya ada  bela anak kucing yg orang buang.

Pada mulanya saya nak buang di pasar tapi emak kata tunggu dia besar baru buang. Lama-lama kucing tu besar. Ini cerita benar.

Sekarang dah duduk kat Shah Alam teringat pulak kucing tu.  Kucing saya tu takut tikus. Takut sesangat.

Nampak tikus dia lari. Dia sembunyi. Nampak tikus dia lari.

Ada  seekor tikus, hari-hari datang curi ikan salai. Malam je dia datang curi ikan tu.

Entah macam mana ama-lama tikus jadi geng dgn kucing. Dah jadi kawan mesra. Bila tikus datang waktu malam kucing sama-sama makan ikan salai. Kemudian sama-sama bergurau.

Kadang-kadang seekor ikan salai sama-sama dikongsi makan. Kucing itu koyakkan dan bahagi dua.

Dia main sama-sama. Main kejar-kejar. Kucing kejar tikus. Lepas itu  tikus kejar kucing. Ada giliran dia kejar mengejar, dia berdua tau. Bila penat sama-sama rehat.

Kucing itu tak tau perbezaan darjat. Tak macam kita. Kita kalau kaya sikit dah sombong. Kita baru pandai sikit dah kata orang lain bodoh. Kucing dengan tikus itu tak tau siapa pandai dan siapa bodoh.

Tikus itu dah jinak sangat hingga bergurau dgn kucing sampai atas katil saya. Satu malam dia termasuk dalam kain saya. Semasa tikus itu dalam kain, saya pukul dia. Rupanya dua kakinya patah kena pukulan, kesian.

Esoknya tikus tak datang. Lusa pun tak datang. Lepas tu terus tak datang.

Kucing tu tiap-tiap malam tunggu tikus kat kotak ikan. Hari-hari dia tunggu. Tiada malam yg dia tak tunggu.

Siang hari dia masuk dalam semak kat belakang rumah, cari kawan dia. Tiap-tiap hari cari kawan dia, si tikus tu. Kadang2 satu hari 3 kali dia masuk semak, tak juga jumpa kawan dia. Beri dia makan dia tak nak. Kadang2 dia duduk kat tingkap, pandang semak sambil mengiau.

Lama-lama kucing itu dah tak balik rumah. Mungkin ular makan dia atau mati sedih sebab rindu pada seorang kawan yg sama sekali berlainan.

Sedangkan binatang yg berlainan kasta boleh hidup aman sentosa kenapa kita manusia yang Allah beri fikiran untuk berfikir sanggup memutuskan siratulrahim sesama kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...