Sunday 25 December 2016

DI SITU BUKAN TEMPAT PALING AWAL TERBITNYA MATAHARI


Terima kasih di tujukan kepada beberapa pembaca yang mengesyur supaya saya menulis tentang percutian di negara Jepun. Kata mereka percutian saya begitu lama dan sudah tentu banyak perkara menarik yang patut dikongsi. Itu mereka yang kata.

Saya terharu. Terharu disebabkan saya bukan penulis dalam erti kata yang sebenarnya dan apabila ada yang menyokong penulisan saya serta ada galakan, pastinya saya terharu. 

Terima kasih semua sahabat dan kerana pembaca semua saya masih lagi ber-blogging dan kerana sokongan anda juga saya tidak menjadi blogger yang syok sendiri. Saya dapati ramai blogger yang tersohor dengan menyandang nama besar yang saya kagum telah sudi menerima masuk blog Biar Lembu Yang Jadi Lembu ke dalam bloglist mereka berganding dengan bloger-blogger hebat yang lain. Love you.

Berbalik kepada entry kali ini, saya akan menulis kesah saya berada di negera Jepun mengikut masa saya yang terluang secara berperingkat-peringkat tetapi bukan dalam bentuk "Travelogue", sebaliknya ianya merupakan tentang perkongsian moment, benda atau perkara yang sesuai sahaja. Ada perkara-perkara tertentu tidak saya kongsikan walaupun ianya terlalu happening.

Memandangkan sudah terlalu ramai yang menulis ala travelogue, saya rasa kalau saya lakukan cara yang serupa tulisan saya mungkin menjadi hambar, sehambar tulisan mereka yang tanpa matlamat. 

Tulisan yang dibuat tanpa matlamat ianya sama hambar dengan semangat mereka yang masuk pertandingan tetapi bukan bertujuan untuk menang, serupa juga dengan ketua yang pergi berperang tetapi bukan berniat untuk mengalahkan musuh. Begitu juga dengan kumpulan yang berpoliktik tetapi tidak mempunyai cita-cita untuk mendapat kuasa. I'm sorry to say that but that's reality.

Saya menulis untuk berkongsi apa yang saya alami. We write to sell our ideas. When we share we lose nothing especially our senses. Berkongsi tidak merugikan walau pun dalam kehidupan kita tidak sentiasa beruntung but in life when every time we lose we tend to be better. 

Prior to completing this entry, let me tell you that a few of the items I seriously look forward to most when enduring my journey are,  a quality timepiece, a desired companionship and the best coffee.

1)                                       2)
1) Hanya kopi jenis ini sahaja dijumpai oleh penulis di Jepun yang sesuai untuknya.
2) Writer's timepiece. Japanese handmade watch by the famed dedegumo.


Life is influenced by people whom we mingle with.

Let me lay off my lappy for the time being and I'll continue and promise to continue completing this entry soon. Till we meet again, sayonara.

(This site is our site and the stories belong to us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing. I expect this story will give hope a good chance to grow in your heart. Your wisdom and judgement are as good as mine.)©

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko akibat ulasan atau komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengulas sendiri.


61 comments:

  1. Dalam penulisan, ada yang berpendapat, apa ada pada nama!

    Aku menulis bukan kerana nama.
    Kerana apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahulu ayam kais pagi makan pagi. Sekarang ayam tidak perlu mengais lagi. Buatlah lakaran walaupun tak bermakna, selepas itu taburan akan memenuhi pinggan. Se erti dengan menulis bukan kerana nama.

      Kerana apa ye?

      Delete
    2. Dalam kita berpolitik yg kononnya utk mendapat kuasa.. apa gunanya jika barisan kepimpinan yg kita sokong punyai masalah dan moral yg sama dgn kepimpinan kerajaan sediada terutama dari segi RASUAH dan masalah moral yg lain.. bukankah lebih baik kita memilih utk bersama pihak yg lebih berminat dgn islam di antara mereka? Atau kita pun tak berapa yakin yg islam ini lebih baik dari sistem lain?..

      Delete
  2. Seronoknya lama bercuti di Jepun mesti banyak kisah menarik yg boleh dikongsi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paridah,
      Seronok tu bukan sebab lamanya bercuti. Keseronokan biasanya hidup bila terdapat moment2 yang sangat happening bagi se seorang. Tidak kira di mana dan bila. Insyaalah, saya akan kongsi beberapa perkara yg sesuai untuk bacaan awam. Tidak dinafikan ada perkara2 yg perlu disembunyi dari pembaca2.

      Delete
  3. banyak berjalan luas pandangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nohas,
      Ada orang luas pandangan tapi jangan lupa mesti ada orang yang hanya penat bila jauh berjalan. Terpulang bagaimana kita berjalan.

      Delete
    2. Nohas,
      Ada orang luas pandangan tapi jangan lupa mesti ada orang yang hanya penat bila jauh berjalan. Terpulang bagaimana kita berjalan.

      Delete
  4. Alhamdulillah...dah sampai jugak ke Jepun....impian masa kecik :)

    ReplyDelete
  5. hehe kenapa gambar tu dihitamkan...teringin juga nak tengok..apapun sy menunggu enttry seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irda,

      My next entry pun macam ni jugak, nothing special sebab cerita biasa. Bukan fiksyen. Kalau fiksyen boleh tambah macam2 untuk berkhayal. Tapi u are willing to wait. It's up to you and i thank you so much for waiting. Mind you irda, waiting hurts. Leaving also hurts. But yang teruk when you do not know either to wait or to leave.

      Gambar saya memang patut dihitamkan, bukan gambar di sebelah. Kalau gambar di sebelahnya dihitamkan there will be no attraction. as i said earlier. Antara Tiga perkara penting i need most during travelling is companionship.

      Delete
    2. Hopefully, the sbove texts answered yours.

      Delete
    3. hehe..i love the quote above...leaving also hurts..hemmm..deep

      Delete
    4. Sebenarnya manusia ni tidak bodoh. Salah satu kesilapan manusia ialah, tertipu dgn kata-kata.

      Delete
  6. Salah satu tempat yang dicita2kan untuk pergi. 😍 semoga suatu hari nanti mampu ke sana. Insya Allah

    ReplyDelete
  7. Di negeri Jepun ada castle lama, cantik.
    Saya tengok gambar. Memang cantik.
    Dah beratus tahun castle tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tengok gambar.
      Ada dua castle lama.
      Satu di 0saka dan 1 lagi di Kyoto.

      Delete
  8. Blog ni hak kita...tulis lah apa saja yg kita mahu selagi ia mendatangkan manfaat dan tidak bertujuan menyakiti hati mana-mana pihak. Tiada istilah syok sendiri pada saya kerana kita ada ramai "silent readers"... Hehee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rozita,
      Thank you for the comment.
      Singgah2lah selalu sini.

      Delete
  9. masa saya mula terjebak dulu, saya juga rasakan saya blogger syok sendiri
    lepas tu saya mula fikir mahu blog saya menjadi tatapan ramai
    walau tiada komen ditinggalkan. so pada saya, menulislah secara berhemah
    tak perlu tulis semua walau blog tu dikategorikan peribadi
    tulis biarlah beri manfaat pada orang lain.
    kadang saya terfikir juga apa pandangan orang tiap kali membaca blog saya
    adakah penulisan saya juga dinilai tiada matlamat

    apapun, all the best. kalau ada masa tulislah pasal jepun ye
    saya tak pernah lagi sampai, even naik kapal terbang pun tak pernah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yana,
      Maafkan saya lah. Saya tak perasan meseg u ni. Bukan tak nak jawab. Sorry banyak2. Harap u faham sebab i tak sengaja.

      Delete
    2. Lamanya yana tak menulis

      Delete
    3. Lamanya yana tak menulis

      Delete
  10. wah..tahniah. menulis ni bagi saye, selain drp bermanfaat yang penting minat. 'gambar dihitamkan utk tidak melukai insan lain?'

    ReplyDelete
  11. Yana Yani,
    Nadhie wueen,

    Terima kasih Yana& nadhie kerana membuat ulasan yg amat terang. Mudah saya faham. Berkenaan blogger syok sendiri tu saya maksudkan diri saya. Ayatnya begitu direct. Setelah mendapat sokongan dari pembaca serta galakan seperti Yana serta nadhie dan lain2, perasaan syok sendiri tu mulai hilang. Jadi dgn adanya Yana &nadhie dll bukan sahaja menaikkan azam saya untuk menulis bahkan saya perlu lebih berhati-hati kerana saya sudah tahu tulisan saya sudah tersedia ada pembaca yg sedia memberi komen secara jujur. Love it.

    ReplyDelete
  12. Dah lama tak singgah sini.
    Alhamdulillah saudara Adam telah selamat kembali ke tanah air.
    Aduh! tengah syok baca dah habis pulok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs A,
      Thank u singgah.
      Belum habis lagi. Tunggulah kalau sudi membacanya.

      Delete
  13. tak sabar nk baca lg cerita di negara matahari terbit awal tuh...
    negara yg di jadikan contoh pandang ke timur....

    ReplyDelete
    Replies


    1. Memang jepun boleh dijadikan negara contoh. Saya setuju sangat.
      Saya akan sambung.

      Thank you Norhidana.

      Delete
  14. jelas dan terselit kata2 tersirat..take u time..mana tahu one day tuan tanah kedaung selfie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam cerita p ramlee pulak. Ada ttuan tanah.
      Thanks for the comment.

      Delete
  15. Saya suka membaca penulisan anda..teruskan menulis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan.
      Kita lebih kurang sama waktu berada di jepun tapi lupa nak berhubung. Kalau tidak dah tentu kita dapat jeluar sekurangnya lunch sama sama. Next time maybe.

      Delete
  16. Gambar awak di hitamkan untuk tidak melukai insan lain.. Tapikan.. Kenapa reen rasa macam terluka tak dapat kenal wajah si penulis? Rasa macam jeng jerenggg.. Secret.

    Jam handmade.. Cantik. Rasanya sekarang ni susah nak cari jam handmade..

    Bila kita ke negara orang lain, in sya Allah banyak perkara yang kita belajar.. Banyak ilmu yang kita perolehi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeng jeng jeng.... saya lagi terluka sebab saya sendiri yg menutup wajah sendiri. Mungkin di entry akan datang wajah yg lagi satu pulak ditutup.

      Jam tu memang cantik. Itu pemberian. Nanti ceritanya di next entry. Terlalu sayang kat jam tu.

      Mrmang banyak saya brlajar, begitu juga bila berkawan dgn reen walau pun kat blog, saya pun belajar.

      Delete
    2. Saya lagi terluka. Sebab bukan saya yg berdiri di sebelah perempuan tu. Perempuan jepun menawan hati

      Delete
    3. Hahahaa terluka sebab awak tutup wajah sendiri. Pelik tuh. Hehee papepun, thanks adam.. :D

      Delete
    4. Kalau bergambar sebelah reen saya tak tutup.

      Delete
  17. Saya pun terluka sebab bukan saya yg di sebelah tu. Cantik orang jepun ni.

    ReplyDelete
  18. Saya suka blog ni...teruskan berkongsi info...terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Linda. Itu penghargaan buat saya.

      Delete
  19. Replies
    1. Saya bukannya kaki travel yg sebenarnya tuan. Setakat sekali sekali makan angin. Itu je cara saya travel.

      Delete
  20. salam perkenalan tuan
    anyway, video lori tu kan tiba2 teringat plak org2 melayu kita ni selalu ckp 'mcm gajah tumbang', gamak nye cenggitu la kan?? :P

    ReplyDelete
  21. Seronoknya dapat berada di negara orang..harap dapat jejakkan kaki ke sana 1 hari nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keseronokan ni ada di mana2 edya. Yg menyeronok tu moment nya.

      Begitu jugak saya seronok menjawab ulasan edya, sebab pandangan you matang.

      Delete
  22. i also share the same thinking like yours - menulis sekadar untuk berkongsi, bukan untuk menunjuk-nunjuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa kita serupa. Saya menulis mengikut masa terluang. Tak paksa diri untuk menulis. Kadang2 setiap hari. Kadang2 tiga hari sekali n ada masa lebih seminggu baru sda masa menulis.

      Delete
  23. Jadinya di sinilah kisahnya bermula...

    Kalau ada masa, saya akan luangkan untuk membaca link yang diberi dalam entri terbaru yang saya baca tadi ^_^

    Ada masanya kita tertarik untuk membaca dan terus membaca penulisan seseorang kerana sesuai dengan gaya bacaan kita, tak kiralah sama ada penulis menulis dengan penuh matlamat atau pun borak kosong sahaja ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gunakan masa terluang aja untuk membaca ni mummy. Andainya cerita ini bermoral, kongsilah dgn teman2. Kalau mummy rasa semata2 ianya hiburan, jangan dikongsi sebab hiburan mereka boleh dapat lebih baik di luar sana.

      T kasih sudi singgah.

      Delete
  24. Replies
    1. Mana2 pun sama Has,
      Cuma itu tempat baru bagi kita, itu yg rasa best.
      Thanks singgah,

      Delete
    2. Mana2 pun sama Has,
      Cuma itu tempat baru bagi kita, itu yg rasa best.
      Thanks singgah,

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...