Thursday 27 October 2016

A NAME I WOULD NOT SAY WITHOUT A DEEP THOUGHT

Saya sekarang sedang duduk di tembok yang sama yang pernah saya duduk dua tahun lepas di tepi sebuah pantai barat Semenanjung. Dua tahun dahulu saya duduk di tembok ini bersama se orang sahabat dari Jepun bernama Miyuki (bererti cantik dan gembira). Semasa ini juga saya terbayang-bayang sedikit perbualan kami:

MIYUKI:  I like this beach. Really. I love it. You see those lights and stars serenely beautiful and everything is inspring.

ME:  Then you should come to Malaysia often. You can gaze the beauty of the sky and feel the breeze and the freshness of the air and people.

MIYUKI (dia tengok tepat ke muka saya)

ME:  Just beyond this strait is Sumatra, an island of Indonesia.

MIYUKI:  I know that. I mean the Sumatra. Don't you like this place? I like the evening breeze. It's so fresh and it refreshes my mind and soul. This breeze reminds me of Jeju, an island in Korea famed for its three UNESCO World Heritage site designations. No worries, we will be there on one fine day.

ME:  (Saya senyum)  You like only the breeze?

MIYUKI:  I love everything here. The breeze, the lights, the stars, the sky, the beach, the sea, this retaining wall and the one who inspires me.

ME:  Do you know how old I am?  I don't think I'll be on Jeju island in Korea even just for a few days.

MIYUKI:  Come on young man. Age is simply a state of mind. It's a number. What's wrong with it. Enjoying life can keep you young at least at heart.

ME:   Listen to me. Age isn’t just a number, believe me. It involves experience, wisdom and many many more. You name it and i let you know.

MIYUKI:  Well ....... dont forget to put a thought about that island.

ME: (Diam)

MIYUKI:  I remembered earlier you told me that you have to attend for a religious talk. Why didn't you go?

ME:    I don't like the speaker. A speaker should preach not from one's rational mind but rather from the heart. Only  from the heart can touch another heart. One must never attack or oppose anyone. If he who preaches must tell people to keep away from a certain kind of evil, he is the one who must first do it with fear of God. I don't like preachers calling names.  Now I'm learning to say no to the 'good' so I can say yes to the best.   

Sebenarnya panjang lagi perbualan antara saya dengan Miyuki pada hari itu tapi banyak perkara yang saya sudah tidak ingat sebab sudah lebih dua tahun perbualan tersebut. Tiba-tiba dengan tidak semena-mena muncul satu pesanan Whatsapp di telefon saya datangnya dari Miyuki yang bertulis begini:

            Hope you are in the best of health.
            Remember  -  we talked two
            years back.  I want you to  keep  
            yourself free  at least for a week this 
            November as I want  you  along with 
            my family for a vacation on Jeju island.

           It would feel good to have you again
           as it has been two years since we
           got together. It's time to rest and 
           catch up on old times.
         
           Looking forward to meeting you. 
           My regards to your kids.

           ps: attached is the latest.

A name I would not say without a deep thought

Saya tak sabar membacanya. Sebaik habis membaca sebanyak dua kali, saya terus membalas secara rengkas tetapi padat seperti di bawah:

          "Invitation accepted.  I'll conform the
          departure date once i have it from the
          airways. Can't wait."

(Juga satu lagi kesah persahabatan, KLIK)
(This site is our site and the stories belong to every one of us. Everyone has a story to tell and in sharing we find healing.  I expect this story will give hope a good chance to grow in your hearts. Your wisdom and stories are as good as mine.)

La Bamba, Playing for Change. Watch it out

Penulis tidak bertanggong-jawab terhadap komen yang menyalahi undang-undang, menyentuh sentimen agama dan kaum serta individu. Segala risiko terhadap ulasan dan komen yang dibuat  menjadi tanggong-jawab pengulas sendiri.

Semua gambar dan video dalam tulisan ini tiada kaitan dengan cerita, semata-mata hiasan.

90 comments:

  1. Replies
    1. The trip to japan is conformed.
      Preparation almost done.

      Thanks.

      Delete
  2. Nama yang sudah popular seluruh dunia tetapi kena berhati hati di Malaysia untuk menyebutnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tuan, saya kurang mengerti. Nama apa yg tuan maksudkan. Thank you sir.

      Delete
    2. Terima kasih kerana memberi ulasan jujur tentang tulisan saya; http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my

      Saya akui saya baru belajar blogging dan banyak yang saya belum tahu.

      Komen tuan berbunyi "Nama yang sudah popular seluruh dunia tetapi kena berhati hati di Malaysia untuk menyebutnya.."

      Saya harap tuan dapat memberi tau saya nama yang tuan maksudkan untuk saya berhati hati menulisnya. Andainya nama tersebut perlu saya gugurkan akan saya gugurkan atau keseluruhan tulisannya sekali.

      Bimbingan tuan memang saya perlukan. Terima kasih.

      Delete
  3. Replies
    1. Pantai tu bagi kita biasa je.
      Banting.

      Delete
    2. Pantai tu kat Spang Unni, yg ada gerai makan-makan kat situ. Bila malam nampak cantik. Tak lah berapa cantik. Kalau siang macam biasa je. Tak taulah Unni dah sampai situ ke belum.

      Delete
  4. May you enjoy a beautiful Japanese holiday..Ameen

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's once-in-a-year holiday but my best holiday is with the kids all year round.

      Thanks Mamasita.

      Delete
  5. Replies
    1. Altite mama sara.
      Hope u enjoy reading mine.

      Delete
  6. Tw drop by di blog JM.. bila nk ke Japan? Bukan nk ke China

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke China and Korea next year.
      In-syaa-allah.

      Delete
  7. Si gadis cantik tu ke Miyuki 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan Myuki.

      Ada saya catat di akhir tulisan: gambar dan video tiada kaitan, semata-mata hisan.

      Delete
    2. Kenapalh x yg itu aje..Ha2

      Delete
  8. Jari Manis,

    Ke China next year.

    ReplyDelete
  9. http://madey09.blogspot.my/2016/10/tidak-akan-kembali-lagi.html
    berjaya follow blog anda ya..

    ReplyDelete
  10. hai lembu berbicara kat sini..heheheh tak apa teruskan berblog ya

    ReplyDelete
  11. buat pertama kali sy singgah
    ..gaya tulisan membuat saya membacanya hingga akhir..dan semestinya ia menarik untuk dibaca..terimakasih salam ukhuwah..saya mrncari butang follow..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam blogging dan salam ukhuwah.

      Terima kasih sudi membaca tulisan saya yg lemah dalam serba serbi.

      #Kalau nak butang baju saya ada.

      Delete
  12. Salam,
    Blog Opera cuma cubaan untuk membina blog baru tapi rupanya blog lama masih tidak betah saya tinggalkan.

    Akhirnya saya kembali ke blog lama dan menulis dengan perasaan yang sama.

    Teruskan menulis.

    Mungkin awak seusia saya kalaupun tidak lebih layak saya menggelar abang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bulan april penengahan mula belajar blogging. Lom cekap lagi.

      Terima kasih beri saya semangat nenulis,

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  13. Terimakasih Adam sudi singah blog kaknoor
    Mesti best di jepun nnt
    Kaknoor belum pernah sampai
    Selalu ulangalik ke UK saja
    Boring jugak tempt yg sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya singgah sebab baca pasal tanaman. Saya minat tanaman tapi biasanya tanam apa2 separuh jalan. Kadang2 tak berjaga.

      Best atau tidak kat jepun nanti tak taulah sebab bertolak hujung bulan ni. Dah sampai baru tau.

      Thanks posting pasal tanaman tu.

      Delete
    2. Kesah imbas kembali tu menarik.

      Delete
  14. Saya ada jugak tsnam ulam tenggek burung. Tak dijada. Pokok tu pun dah tinggi. Dah tak jadi macam pokok ulam.

    ReplyDelete
  15. thanks dtg jenguk my blog...nice writing, very flowing..

    matang seiring usia, but still can enjoy life...suka Jeju Island..

    ReplyDelete
    Replies
    1. I jengok your blog and read your article about the kapok. I was a kampong boy. when semething related to kompong i will surely read it.

      Blog puan pun ok, more than ok. tidak bercaca-marba as others.

      Delete
  16. Terima kasih singgah ke blog WP.
    WP juga blogger baru yang masih perlu banyak belajar.
    Selamat melancong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya suka baca tentang tanaman.
      Suka bertanam tapi tak menjadi.
      Main hentam begitu je.

      Salam blogging.

      Delete
  17. Minda dah terawang menghitung hari utk menjejak kaki ke negara bunga Sakura
    Tak lama lagi winter bolehlah main snow-ball:)

    ReplyDelete
  18. Mana boleh biarkan minda terawang rawang.
    Nanti setiap kerja semua tak sempurna.

    ReplyDelete
  19. Replies
    1. Best ke tidak lom tau sebab belum pergi lagi. Saya memang suka tempat2 macam tu. Ada saya tulis kat profile saya.

      Delete
  20. Wow! bestnya nak pi Jeju Island, peminat Korea jugak ke?

    Apa kata pi sana nanti beli souvenir lebih sikit, kemudian buat giveaway untuk rakan-rakan blogger hiks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bukan peminat korea sangat. Barangan dia memang hebat. Kita semua jauh tertinggal.

      Saya suka tempat2 macam jeju. Kat profile saya pun saya tulus tentang minat tu.

      Kalau dah kenal blogger kat sini betul2 souvenir no pblm.

      Delete
  21. semoga impian untuk menjejakkan kaki ke Juju Island tercapai..amin

    ReplyDelete
  22. Terima kasih. Amin.

    Saya suka tempat2 macam jeju. Kat profile saya pun saya tulus tentang minat tu. Suka tu. Sebab dibesar dgn suasana begitu.

    ReplyDelete
  23. Salah satu wish list sy nak Jepun...ntah tercapai ntah tidak..huhu...
    moga tercapai impian ya... salam perkenalan, singgah & terus follow :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah2an wist list tu terjadi. Amin.

      Terima kasih singgah. Tak singgah kita tak tau.

      Salam blogging.

      Delete
    2. singgah pagi2... dok buat apa tu?? hehe

      Delete
    3. Maaf, tak perasan mesj atie.
      Sekarang dah malam,
      tunghu mata ngantuk aja ni.

      Delete
  24. best kalau dpt jejak kaki ke Jepun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana2 serupa saya rasa. Cuma jepun ni dah advance jauh dari kita. Budaya hidup dia pun berbeza sangat, lebih kepada healthy living.

      Mudah2an pun pun dapat jejak kaki kat sana.

      Delete
  25. Replies
    1. Waalaikummussalam,

      Semoga puan pun bahagia selalu. May Allah bless and protect puan. Amin.

      Delete
  26. intrestin writin

    Age is simply a state of mind >> yeah I agree for some reasons!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Husna,
      Don't mention it. I am not a writer and my writing is a Just bit better than rubbish.

      I started blogging a few months ago. This mesns i am new to writings.

      Thanks for commenting n i love it.

      Delete
  27. Puan Husna Rahman,

    I quote your words, "yeah, i agree for some reasons!"

    I would like to share my thought of your words that I have a special judgement for reasoning the meaning of your clause.

    When agreeing is concerned, two people can agree on something for different reasons especially if both are interested in different things. That's why the signs of negative and positive are always together.

    Does my tot look funny or is this agreeable?

    ReplyDelete
  28. Salam en Adam..Alhamdulillah malam ni berpeluang menjenguk blog en adam..sebuah blog dengan SATU NAMA yang unik dan sedikit pelik bagi saya ..Pada mulanya saya terkejut dengan nama.blog en adam..tapi setelah membaca tulisan2 en adam saya suka dengan gaya penulisan en adam..Salam blogging dari saya Lya pemilik blog www.akifimtiyaz.com ..Saya bukan Tuan tapi Puan hehehe.. Ok permintaan en adam untuk diletakkan blog ini kat dlm bloglist akan saya tunaikan..Salam ukhuwah fillah..Ada masa sila2 laa singgah lagi..Terima kasih

    ReplyDelete
  29. PuanLya,

    Maaf tersalah jantina sebelum ni.

    Saya ni bukannya penulis Lya. Blogging pun baru 4 bulan. Ini pun masih belajar. Setakat menunggu masa tidur tu, itu yg saya tulis. Saya menulis pun lebih kurang se minggu sekali.

    Puan, ada juga blogger yg mintak saya add tapi ada yang saya tak tunaikan. Sebab penolakan tu tak perlu saya cerita di sini.

    Insyaallah, blog puan akan saya add ke blog saya setelah saya tahu nanti that my blog is in yours kerana saya sudah melihat blog Lya.

    Inn-sya-allah i'll stop by at Akif Imtiyaz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's ok ..ooo kiranya br lagi laa blogging ni..ok blog encik adam telah tersenarai di bloglist saya..tq sudi singgah..

      Delete
    2. Alll rite Lia, nanti saya add. Sekarang saya guna hp. Tak boleh add. Nanti dah add saya beri tau.

      Untuk makluman Lia, dalam bloglist saya semuanya blogger hebat2. Have a look.

      Delete
  30. Replies
    1. Semua orang comel.
      Nieda pun begitu.

      Delete
    2. Semua orang comel.
      Nieda pun begitu.

      Delete
  31. Rezeki jangan di tolak ye Adam..... Selamat bermusafir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hainom,
      You ni ada2 je.
      Setuju, rezki jangan ditolak.
      Kena tengok rezki jugak.

      Saya 0Kje.

      Delete
  32. Semoga tercapai impian menjejakkan kaki ke jeju island

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Terima kasih izzeyda semuga silatulrahim kita sentiasa ada. Anggaplah apa2 di sini semata mata perbincangan antara pendapat dan kita sama2 hormat sebarang pandangan masing2 yg berbeza.

      Saya dah baca tulusan izzeyda, lebih dari dua. Memang baik. I loved reading yours.

      Thank u izzeyda.

      Delete
  33. Replies
    1. Terima kasih intan saffyna.
      Salam blogging.

      Delete
  34. Perbincangan yang susah untuk saya tafsirkan tapi saya suka membaca..
    Siapakah agaknya nama yang tidak perlu disebut itu ye??
    Apapun selamat bercuti ke Jepun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahida,
      1. Saya suka orang suka nembaca. Membaca membuka minds. Saya tau shahida suka membaca terutama tulisan Maya Iris.

      2. Nama yg tak perlu fisebut tu tak payah lah disebut. Biar dia rahsia. Macam lagu siti nurhaliza pulak.

      3. Terima kasih ucapan bercuti tu. Semua dah siap cuma tunggu masa je ke jepun.

      Terima kasih sudi komen.

      Shahida tak buat entry baru ke?

      Delete
    2. Shahida,
      1. Saya suka orang suka nembaca. Membaca membuka minds. Saya tau shahida suka membaca terutama tulisan Maya Iris.

      2. Nama yg tak perlu fisebut tu tak payah lah disebut. Biar dia rahsia. Macam lagu siti nurhaliza pulak.

      3. Terima kasih ucapan bercuti tu. Semua dah siap cuma tunggu masa je ke jepun.

      Terima kasih sudi komen.

      Shahida tak buat entry baru ke?

      Delete
    3. Dia dah dua minggu kat jepun

      Delete
  35. Terima kasih beri ucapan bercuti ke jepun.
    Persiapan ke sana semua dah siap
    cuma tunggu tarikh aje.

    Jengeok2 lah sini untuk silaturahim,

    ReplyDelete
  36. oh ini la komen yang adam bagitau pasal nak pergi bercuti ke jepun dan korea untuk jumpa kawan lama ye. Cik tom dah pernah pergi korea tahun 2014 selama 8H7M. Memang best tengok budaya orang luar. Tempatnya pun cantik terpelihara. Orang korea friendly cuma sayang diorang tak pandai berbahasa inggeris.

    Happy holiday :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baca dua kali tu bukan tak paham. Bila nak. Menjawab saya kena tentukan meseg tu saya betul2 faham bimbang tersalah faham. Itu yg saya baca lebih dari sekali.

      Memang saya ke jepun awal desember ni. 14 hari. Ke korea lom tau berapa hari. Nanti difikirkan.

      Thanks cik tom.

      Delete
  37. Miyuki ke tu? Cantik! Hihi conversation yang mendalam maknanya antara awak dan Mayuki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Conversation yang mendalam tak apa jangan feeling yg mendalam.
      Jom makan ulam. Ulam saya hari ni peria mentah. Yummi.

      Delete
    2. Peria mentah? Awak makan dengan lauk apa ya? Peria masak pun sy tak reti makan.. Inikan pula nak makan yang mentah.

      Tak... Pahit? Dah kerut2 muka Reen terbayang rasa peria.

      Delete
    3. Rumah ni lunch sentiasa beli. Diner pun begitu. Lunch tadi beli kari kambing. Ulam peria ni satu aja saya tak suka. Dalamnya ada selaput. Selaput tu liat sungguh. Susah nak kunyah. Kadang2 pulak tu mudah terselit kat gigi. Itu yg buat tak selesa mengunyah.

      Peria goreng lagi best.

      Saya sekarang sedang semai ulam raja. Dah 4 hari. Harap2 tumbuh segar.

      Delete
    4. Wah! Ulam raja setahu Reen senang untuk ditanam. Walaupun tidak dijaga, ianya tetap akan hidup dan merebak.

      Tapi.. Depends pada tanah juga agaknya.

      Dah 4 hari ya. Brapa lama nak tunggu ulam raja ni membesar sampai kita boleh petik dan ngap?

      Delete
  38. ohh ini sebab nak bercuti ke Jepun ye. hehe I baca dari depan ke belakang tu ketinggalan sikit.

    "I don't like the speaker. A speaker should preach not from one's rational mind but rather from the heart. Only from the heart can touch another heart. One must never attack or oppose anyone. If he who preaches must tell people to keep away from a certain kind of evil, he is the one who must first do it with fear of God. I don't like preachers calling names. Now I'm learning to say no to the 'good' so I can say yes to the best."

    suka dan setuju ayat di atas .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mommy,
      Kata2 tu dikeluar dari hati, minda menapisnya supaya ia menunjukkan kenyataan yg benar sebab kita sama-sama berkongsi pandangan di sini.

      Delete
  39. btw to Miyuki ke? cantiknya macam actress Jepun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mommy,

      To me every lady is beautiful.When honesty is within any lady, that lady is more attractive that no picture can express. Thank u for stopping by.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...